Wie vaak met Word werkt, heeft waarschijnlijk de gewoonte ontwikkeld om zijn documenten tijdens het werken regelmatig op te slaan. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat een bestand voor eeuwig verloren gaat. In Word kan je echter bestanden terugroepen die je niet hebt opgeslagen, al is dit geen waterdicht systeem. Deze functie is dan ook uitsluitend bedoeld voor noodgevallen en het regelmatig opslaan van je bestanden blijft de beste manier om het verliezen van documenten te voorkomen.

STAP 1 / Bestand zoeken

Allereerst dien je een leeg Word-document te openen. Kies linksbovenaan voor Bestand en ga dan naar Info. In het infovenster zal je drie knoppen zien staan. Klik op de onderste knop, Versies beheren, en kies hierna voor Niet-opgeslagen documenten herstellen. Windows Verkenner zal zich openen op de locatie waar niet-opgeslagen documenten tijdelijk worden bewaard en met een beetje geluk zal je het bestand terugvinden dat je wilt herstellen.

 

STAP 2 / Herstellen

Wanneer je op het gewenste bestand dubbelklikt, zal een alleen-lezendocument worden geopend. Sla het document op door op Opslaan als te klikken en open het hierna opnieuw. Je zal het bestand nu wederom normaal kunnen bewerken en bekijken. Let deze keer wel op dat je het document regelmatig opslaat.