In de eerste grote update van Windows 10 debuteerde een nieuwe beheersfunctie voor de standaardprinter die gekoppeld is aan je pc. Een korte introductie is op zijn plaats.

Microsoft heeft met de lancering van de eerste grote update van Windows 10 in november een wijziging doorgevoerd voor de selectie van de standaardprinter van je computer. Een nieuwe instelling zorgt ervoor, als deze optie aanstaat, dat Windows automatisch de laatst gebruikte printer als je standaardprinter identificeert. Microsoft wil hiermee het afdrukproces versoepelen, omdat zo steeds de beste printer voorgeselecteerd staat in het afdrukvenster. Het is een handige functie voor zij die zich op één toestel verlaten, maar gebruikers die regelmatig wisselen tussen printers zullen waarschijnlijk de controle zelf in handen willen nemen. 

STAP 1 / Standaardprinter automatisch laten kiezen (of niet)

Standaard staat de optie om Windows zelf je standaardprinter te laten kiezen, aangevinkt in de instellingen van Windows 10. Ondervind je hinder, dan moet je je tot het instellingenvenster wenden. Navigeer van Instellingen naar Toestellen en vervolgens Printers en scanners. Hier kan je de optie uit- of aanzetten. Je vindt het net onder de lijst van printers die op je pc geïnstalleerd zijn.