Door de kant-en-klare objecten en effecten van Moovly aan elkaar te rijgen, creëer je animaties waarvoor men enkele jaren geleden een professionele studio inhuurde.

Jaren geleden kostte een banner met geanimeerde tekst en bewegende beelden heel wat knowhow en moeite. Met Moovly, een Belgisch product overigens, lijkt het op het stapelen van Legoblokjes. De onderdelen zijn voorgevormd, er kan nauwelijks iets misgaan én het resultaat is telkens verfrissend origineel. Moovly is een online applicatie waarmee je zonder voorkennis geanimeerde multimedia maakt. De instapversie is alvast gratis.

STAP 1 / Werkvlak

Laten we eerst de werkomgeving van Moovly verkennen, opdat er geen misverstanden zijn over termen. Het grootste vak in het midden, noemen we The Stage. Dat is het podium. Alles wat je op dit vlak sleept, zal de bezoeker effectief te zien krijgen. Links, in de Object Library, staan alle objecten die je op The Stage kan slepen. Er is een ruime bibliotheek aan objecten, maar ook foto’s die je importeert, komen in de Object Library. De Timeline of tijdlijn gebruik je om de timing van de animatie te regelen. Rechts vind je de Properties om de eigenschappen van geselecteerde objecten in te stellen. De standaard objecten staan in de Moovly Library. Wat je zelf importeert, komt in de Personal Library. In de Properties kan je bijvoorbeeld de kleur van een object wijzigen. Daaronder staat het Helpvak.

 

STAP 2 / Object animeren

Begin met een eenvoudige animatie. Sleep een object uit de Object Library en sleep die op de Stage. Je kan het object nog positioneren, schalen en roteren. In het vak Properties kan je meestal de kleur van het object wijzigen en is het mogelijk om het object te spiegelen. Er verschijnt een grijs balkje in de Timeline dat aangeeft wanneer en hoelang het object in beeld blijft. Door te slepen kan je de volledige balk verplaatsen, maar je kan ook de uiteinden verslepen om de duurtijd van dat deel van de animatie te verkorten of te verlengen. In de Timeline vind je voor de naam van het object een klein pijltje. Klik op Choose Animation om het animatiemenu te openen. Kies hier een animatie. In de tijdlijn herken je een animatie door een fijn lijntje tussen twee puntjes. Ook hier kan je de duurtijd wijzigen door de punten te verslepen.

 

STAP 3 / Tekst

Om tekst toe te voegen klik je op de T-knop boven de Stage. De muisaanwijzer verandert in de letter T en daarmee klik je ergens op de Stage om de tekst te plaatsen. In de rechterkolom kan je het lettertype, de lettergrootte en –kleur aanpassen. Daarna pas je in de tijdlijn de duurtijd aan en het moment waarop de tekst moet verschijnen en verdwijnen. Op zo’n tekst kan je eveneens een animatie loslaten. Op die manier geef je bijvoorbeeld aan dat een hand de letters zal schrijven van de tekst die je net hebt ingegeven. 

 

STAP 4 / Geluid

Een animatie wordt helemaal af wanneer je ook geluid toevoegt. Dat geluid komt uit twee mogelijke bronnen. Ofwel importeer je een geluidsbestand, bijvoorbeeld een achtergronddeuntje, ofwel klik je op het microfoontje om zelf een tekst in te spreken. De Microfoonknop staat onderaan de bibliotheek. Je ontvangt dan een boodschap waarin je moet toestaan dat het programma de microfoon mag gebruiken. Naast het microfoontje vind je de knop in de vorm van een luidsprekertje. Dat is de knop waarmee je mp3-bestanden vanop de harde schijf toevoegt. Door met de rechtermuisknop in de tijdlijn op het geluid te klikken, kom je bij de opdracht Cut sound and scene om het geluid op die plek te laten ophouden. 

 

STAP 5 / Animatie-instellingen

In principe weet je nu voldoende om je eerste animatie te maken, sleep wat objecten op de Stage en experimenteer met de animaties. Wanneer je op de afspeelknop klikt, zal je verrast zijn door de vlotheid waarmee de animatie draait. Wat nu volgt, is handig om te weten om de animatie te verfijnen. Klik op Stage en bekijk de Animation Settings in de rechterbalk. Hier geef je de afmetingen van de animatie in. Die afmetingen staan in pixelwaarden.

 

STAP 6 / Lagen

Ieder object dat je op de Stage sleept, verschijnt op een nieuwe laag. Die lagen overlappen elkaar. Wil je dat laag A over laag B komt te staan, dan sleep je deze laag naar de hoogste positie, want je kan inderdaad de laagvolgorde wijzigen door ze eenvoudig te slepen. Naast de naam van iedere laag staat een vuilnisbakje, wanneer je daar op klikt, verdwijnt die laag. Op dezelfde manier kan je een nieuwe laag tussen twee bestaande lagen plaatsen. Door op het Fototoestel te klikken kan je trouwens ook afbeeldingen vanop de harde schijf aan de bibliotheek toevoegen.

 

STAP 7 / Move & Zoom

De effecten van de animaties zijn leuk en erg speciaal is het effect Move&Zoom. Hiermee verplaatst het object zich terwijl het groter of kleiner wordt. Sleep een object op de Stage en kies het effect Move&Zoom. Dat is het bovenste effect in de rij. Versleep in de tijdlijn de verticale rode afspeellijn om aan te geven hoelang de animatie Move&Zoom zal duren. Daarna sleep je het object naar een nieuwe locatie en sleep aan de hoekpunten om de grootte van object te wijzigen. In de tijdlijn verschijnt een tweede rode punt die de eindtijd van de animatie aangeeft. Om de animatie te testen plaats je de afspeellijn terug in startpositie en klik je op de afspeelknop.

 

STAP 8 / Scènes

Hoe langer de animatie wordt, hoe moeilijker het wordt om ze te beheren. Daarom maakt Moovly automatisch scènes aan. Een scène is een samenhangend deel van de animatie. Boven de tijdlijn verschijnen die scènes als kleine pictogrammen. Wanneer je met de muisaanwijzer over zo’n scène gaat, kan je die verwijderen door op het vuilnisbakje te klikken. Of je kan een nieuwe scène aanmaken met de plusknop. Het is zelfs mogelijk om een scène te splitsen, zodat je een nieuw fragment kan tussenvoegen. Hiervoor ga je met de muisaanwijzer over een miniatuur en gebruik je de rechter muisknop waarna je de opdracht Split Scene kiest.

 

STAP 9 / Uitvoer

Wanneer je klaar bent, klik je op Bewaren bovenaan in de blauwe balk. Sluit de bewerkingsmodus door op het kruisje rechts bovenaan te klikken. Hierdoor kom je in de bibliotheekpagina waar alle opgeslagen filmpjes bewaard staan. Ga met de muisaanwijzer over een filmpje dat je wil exporteren en klik op Details. Vervolgens kan je het filmpje in zijn afgewerkte vorm bekijken en eventueel nog bewerken via de knop Edit. Je kan het op twee manieren als losstaand bestand exporteren. Klik op de knop Download en kies Download Video, dan wordt het een mp4-filmpje. Kies je Download Flash, dan wordt het een swf-bestand dat je bijvoorbeeld in een presentatie kan toepassen. Je ontvangt een e-mail met een downloadlink.