Het papieren boek is nog lang niet verdwenen. Maar het elektronische boek is wel aan een stevige opmars bezig. Hoe zit dat met die e-books?

De voordelen van een elektronisch boek zijn zo klaar als een klontje. Op kop staat natuurlijk het onwaarschijnlijke volume aan boeken die ze in één plankje kunnen prangen, dat nauwelijks enkele honderden gram weegt: op een doorsnee Amazon Kindle of iPad kan je toch al snel enkele honderden boeken kwijt (met maxima tot meer dan duizend, maar dat is alleen maar als je uitsluitend boeken op de toestellen parkeert).

Ook heb je via de internetverbinding op die toestellen de onmiddellijke toegang tot een bibliotheek van miljoenen boeken, zodat je zelfs 's nachts boeken kunt bestellen en ze onmiddellijk beginnen te lezen. En dan zijn er de (voorlopig onderbenutte) digitale mogelijkheden, zoals hyperlinks naar websites of andere boeken en multimediale inhoud. Sinds de opmars van e-books is de 'literaire trailer', waarin de vibe van een boek wordt gevat in een filmpje van een minuut of twee, bijvoorbeeld een al even bekende marketingtruc geworden als bij audiovisuele producten zoals films, tv-series of videogames.

Toch zijn e-books nog altijd geen groot succes. In dit dossier gaan we op zoek naar de oorzaak en vergelijken we de voordelen van een e-reader met die van een tablet. Daarnaast kijken we naar de verschillende spelers die op de markt van het digitale boek actief zijn. Want net zoals je Microsoft, Google en Apple hebt in de brede consumententechnologie, elk met hun eigen toestellen, diensten en content, bestaan er ook drie ecosystemen bij e-books. Voor al de auteurs in spé leggen we ook nog uit hoe je je eigen e-book publiceert.