Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Ken je dat gevoel? Je hebt de hele dag ‘achter je pc gezeten’, maar op het einde van de rit had je toch meer resultaat verwacht! Heb je dan echt zoveel tijd verloren aan onbenullige programma’s? ManicTime vertelt het je, haarfijn en (als het moet) zonder genade.

STAP 1 / Instellen

Je vindt ManicTime op www.manictime.com. Tijdens de installatie kies je voor de gratis versie. Zodra je ManicTime opstart, krijg je standaard een tijdsbalk van de huidige dag te zien. Aanvankelijk valt daar weinig te beleven, maar je zal zien: hoe langer ManicTime draait – en dus hoe meer programma’s, websites en documenten je opstart – hoe meer leven er in de brouwerij komt. Klik op Beheer, Instellingen. In de rubriek Algemeen kan je de interfacetaal instellen en aangeven dat het programma automatisch samen met Windows moet opstarten, zodat je daar niet elke keer zelf aan moet denken. Bij Bijhouden kan je onder meer instellen wanneer ManicTime je als “afwezig” mag markeren (bijvoorbeeld na 10 minuten inactiviteit). In de gratis versie kan je weinig doen met de rubriek Backup-planner, maar dat neemt niet weg dat je op elk moment zelf een back-up van de gegevens kan maken: ga naar Beheer, kies Backup maken en bewaar het back-upbestand. 

 

STAP 2 / Dagverloop

Klik je na een tijd in het bovenste paneel op Computergebruik, dan verschijnt in het onderste paneel links een chronologisch overzicht van je actieve sessies en van je afwezigheden. In het paneel rechtsonder krijg je een samenvattend overzicht van al je (in)actieve sessies: 95,6% actief lees ik op mijn scherm, en daar kan ik best mee leven. Wel zou ik willen weten waarmee ik precies actief was, en ook dat weet ManicTime te vertellen. Klik in het bovenste paneel maar even op Programma’s en op Documenten. Onderaan krijg je dan voor elke applicatie of voor elke site/document zowel een chronologisch als een samenvattend overzicht – tot op de seconde nauwkeurig. Klik je op Labels, dan krijg je aanvankelijk niets te zien. Je moet namelijk eerst zelf bepaalde periodes, programma’s, sites of documenten selecteren en die via Labels toevoegen van een eigen label voorzien.

 

STAP 3 / Selectie bekijken

Wil je weten wat je zoal uitgevreten hebt, tussen 17.00 en 18.30 uur bijvoorbeeld? Dan hoef je op de onderste tijdsbalk maar met de muis over de gewenste periode te slepen. ManicTime zal daar automatisch op inzoomen. Dubbelklik op de tijdsbalk om terug te keren naar de standaardweergave. Maar er is meer. Stel, je wil snel zien op welke tijdstippen je aan een specifiek document hebt gewerkt. Dat is niet moeilijker dan bij dat document een vinkje te plaatsen in het samenvattende Documenten-overzicht. De grijze verticale strepen in het bovenste paneel geven aan wanneer je daar precies mee bezig was.

 

STAP 4 / Statistieken

Het kan ook nuttig zijn om verder te kijken dan de dag lang is. Open bovenaan het tabblad Statistieken. Vanuit de knoppenbalk stel je vlug een andere periode in: Deze week, Deze maand of Dit jaar bijvoorbeeld. Of je selecteert zelf het gewenste datumbereik (van dag x tot dag y). Via de tabbladen Diagram en Tabel schakel je daarbij snel tussen een grafisch en een tekstueel overzicht. Merk op dat je via tabbladen makkelijk kan inzoomen op de meest gebruikte programma’s, documenten en labels.

Of je creëert je eigen weergave: klik op het tabblad Aangepast en vervolgens op de knop Toevoegen. Selecteer de gewenste Tijdlijn (zoals Programma’s of Documenten) en plaats een vinkje bij de items die je wil meenemen in die tijdlijn. Nog een geschikt kleurtje kiezen en zodra je met OK bevestigt, verschijnt de gevraagde weergave. Die kan je ten slotte nog exporteren door op het diskette-icoontje te klikken: als grafisch bestand (diagramweergave) of als csv-bestand (tabelweergave), zodat je de informatie verder kan bewerken in een programma als Excel.