In computerland zijn back-ups het verplichte nummertje dat maar al te graag wordt vergeten. Nochtans kan je niet zonder. Wanneer je computer het begeeft (en dat zal vroeg of laat gebeuren), heb je ergens maar best een zo compleet mogelijke back-up liggen. Met al je mediabestanden, maar ook met je Windows-profielen en instellingen. Meestal zijn zo'n back-ups behoorlijk complex … behalve als je LojiklSweep (lees: logical swiep) inschakelt. Een rare naam misschien, maar het programma is een goudmijn voor elk type back-up en het is bovendien gratis.
STAP 1 / Installatie
LojiklSweep vind je in twee smaken terug op http://www.fungusware.com/products/lojiklsweep: 32 bit of 64 bit. Kies de 32 bitversie wanneer je niet weet wat voor besturingssysteem je hebt. Ben je 100% zeker dat je een 64 bit besturingssysteem hebt? Download dan de 64 bitversie. Voor LojiklSweep heb je .NET Framework 4 nodig van Microsoft. Op de meeste computers is die software automatisch geïnstalleerd. Is dat nog niet het geval, dan kan je het apart downloaden op http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=181012. Je downloadt LojiklSweep als een ZIP-bestand. Kopieer de inhoud ervan naar je bureaublad, en dubbelklik om te installeren. Doorloop de verschillende stappen tot de installatie is afgerond.
STAP 2 / Nieuwe start
De eerste keer wanneer je LojiklSweep opstart, kan het wel een halve minuut duren voordat het programma gestart is. Het programma ziet er simpel uit zonder teveel opties. Er zijn twee opties zichtbaar onder Getting Started: manueel een eigen project maken, of automatisch een project kiezen met de meest gekozen opties. De automatische back-up dekt al veel, maar in deze workshop kies ik toch voor de manuele variant: Start manually creating your own custom Project. Geef daarna je back-up een naam en bevestig op OK.
STAP 3 / Vooral Windows
Het bestaande venster krijgt opeens een hele hoop extra mogelijkheden. In de linkerkolom verschijnen verschillende back-upelementen: My System, File System, Filters, Registry, Advanced Processes en History. Ik start bij My system, de op één na belangrijkste back-up. Je krijgt veertien vakjes te zien waarin telkens een belangrijk onderdeel van Windows staat, met een kort woordje uitleg wat er wordt geback-upt. De belangrijksten zijn je bureaublad, al je internetinstellingen of je Windows-profiel. Om een categorie te back-uppen, klik je er simpelweg op. Het vak kleurt blauw als teken van bevestiging. Poepsimpel eigenlijk.
STAP 4 / Eigen bestanden
Je Windows-instellingen zijn belangrijk bij een back-up voor een nieuwe Windows-installatie, maar het allerbelangrijkste blijven natuurlijk al je bestanden en mappen. Klik links op File System om aan de slag te gaan. Voeg zoveel mappen toe als je wil, tot je zeker bent dat je alles mee hebt dat belangrijk is. Klik op het kleine map-icoontje en kies je map. Dubbelklik erop en klik daarna op het kleine mapje met een plus ernaast. De desbetreffende map verschijnt daarna onderaan onder Path. Kies je liever een grote map met verschillende submappen, maar wil je er toch een aantal niet back-uppen? Klik dan in de map onder Path en rechterklik onder Exclude specific folders below. Kies Exclude this folder om specifieke mappen te weren.
STAP 5 / Filteren
LojiklSweep is een heel uitgebreid programma, maar dat brengt mogelijk het risico mee dat je meer back-upt dan nodig is. Blijf daarom zeker weg van de opties Registry, Advanced Processes en History, tenzij je kennis van zaken hebt. De enige tak die nog wel belangrijk is, is Filters. Hier kan je back-upbestanden filteren op basis van extensies, documenten of mappen. Voeg uitzonderingen toe mocht je het belangrijk vinden om je totale back-up in data te beperken. Klik daarna boven File Dates om eventueel ook bestanden of mappen te filteren op aanmaakdatum. Klik daarna op Save om je back-up te bewaren. Klik op de naam van je Back-up en kies onder Backup Schedules Run. In hetzelfde venster kan je ook vaste data pinnen wanneer een nieuwe back-up moet worden gemaakt. Voor een manuele back-up klik je op Shortcut om een icoontje op je bureaublad te plaatsen.