Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Glitser is een nieuwe webdienst die plaatselijke evenementen en lokale pareltjes socialmedia-gewijs op de digitale kaart zet. Ideaal om leuke locaties te ontdekken of de places-to-be van je stad te delen met andere Glitsers. De drie bedenkers hopen dat op termijn zowat heel Vlaanderen ‘geGlitserd’ wordt, maar vooralsnog draait dit project proef in Antwerpen, Brugge, Gent en Kortrijk.

Stap 1 / Inloggen

Glitser steunt op twee andere sociale mediareuzen: Facebook en Foursquare. Om lid te worden, koppel je best je profiel aan Facebook. Je kan ook lid worden zonder Facebook-account, maar dat biedt uiteraard iets minder mogelijkheden. Eenmaal binnen, kom je op de pagina waar je een regio kiest. Vervolgens beland je op de regio-homepage. Hier krijg je te zien welke evenementen er vandaag en morgen in jouw buurt doorgaan. Er wacht ook een videoclip met plaatselijk nieuws – voor Antwerpen is dat meestal een stukje ATV. Daaronder worden de toplocaties opgesomd: bioscopen, shoppingcenters, populaire dancings, bruine kroegen … Kortom, plaatsen waar wat te beleven valt, in de breedste zin van het woord. Helemaal rechts staat je persoonlijk scorebord met zes categorieën: cultuur, gastronomie, educatie, shopping, uitgaan en vrije tijd. In het begin staat je score in alle categorieën op het vriespunt, maar daar kan je snel verandering in brengen.

Stap 2 / Regio wijzigen

Pendel je bijvoorbeeld regelmatig tussen Gent en Antwerpen, dan kan je punten verdienen in verschillende regio’s. Hiervoor dient de knop Regio wijzigen. Op die manier worden je scores opgesplitst in regionale en globale punten. Het is de bedoeling dat je via Glitser leuke restaurants, hippe winkels, bioscopen in jouw regio ontdekt en dat je andere Glitsers de weg wijst.

Vanuit de homepage kan je doorklikken naar pagina’s die veel meer regionale informatie presenteren over de eerder genoemde rubrieken. Zo is het nieuws verdeeld in de tabbladen: Algemeen, Cultuur & Entertainment, Gastronomie, Educatie, Shopping, Uitgaan, Sport & Recreatie. Het moet gezegd: echt onafhankelijk nieuws of besprekingen vind je nog niet; de meeste items zijn afkomstig van de organisatoren.

Stap 3 / Punten pakken

De populariteit van een plek of een event wordt bepaald door het aantal ‘vind-ik-leukjes’ op Facebook en check-ins op Foursquare. Met Foursquare delen gebruikers tips over locaties met elkaar. Wie een locatie bezoekt, ‘checkt in’. De leden geven aan waar ze lekker hebben gegeten of waar het op vrijdagavond te druk is. Het opzet van het internationale Foursquare lijkt erg veel op dat van Glitser. Wanneer je via Glitser een account koppelt aan een Foursquare-lidmaatschap, ontvang je gepersonaliseerde tips op basis van je eigen check-ins. Tegelijk zie je waar je vrienden regelmatig uithangen. Met Foursquare verdien je ook punten en badges door regelmatig tips achter te laten, of enkele keren in te checken, en die Foursquare-verdiensten worden doorgerekend naar Glitser.

     

Stap 4 / Cadeaubonnen scoren

De band tussen Glitser en Foursquare is erg nauw. Je zou haast denken dat Glitser een regionale Foursquare is. Dat bewijst het Kortrijkse Foursquare-spel dat uit de doeken wordt gedaan in de FAQ. Het principe is vrij simpel en vergelijkbaar met een spaarkaart die mensen aanspoort om terug te komen in de winkel. In plaats van zegeltjes, spaart een klant check-ins. Wanneer je ook nog tips en advies toevoegt aan de check-in, verdien je extra punten. Plaats je bovendien ook nog een foto, dan stijgt je score eveneens. Loop je niet warm voor virtuele punten en badges, dan zegt een cadeaubon je misschien wel wat.

Stap 5 / Informatie over evenementen

Van op de homepage klik je door naar pagina’s die veel meer info presenteren over de genoemde rubrieken. De rubriek Evenementen ziet er bijvoorbeeld uit als een agendaplanner waar je aan de hand van gekleurde balken in één oogopslag leest wat er vandaag of de komende dagen te beleven valt. Als je op zo’n balkje klikt, opent de infofiche. Daar lees je hoe laat de activiteit begint en hoeveel leden zich al hebben ingeschreven. Inschrijven doe je door op het groene plusteken te klikken.

Stap 6 / Adressen ontdekken

De tab Locaties brengt je bij een interactieve Google Maps-kaart, waar icoontjes de verschillende adressen aangeven. Deze lijst moet duidelijk nog groeien, en het wordt pas echt interessant als leden massaal hun favoriete adresjes op de kaart pinnen. Maar aan de andere kant zal het grote publiek pas komen als er veel interessante adresjes te vinden zijn. Bovendien wachten we nog op een mobiele app waarmee je via je smartphone rechtstreeks tips en check-ins kan doorgeven. Ten slotte is er het Klassement, waar je per regio leest wie er burgemeester is en wie de schepenen zijn. Telkens komen de achtervolgers ook in beeld. Voor alle duidelijkheid: er zijn (voorlopig nog) geen hespen te winnen.