Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.

Intro

Met 123D Catch kun je makkelijk en gratis je foto's omzetten in 3D-objecten. Het resulterende filmpje gooi je dan meteen op YouTube.

Je kan 123D Catch gratis downloaden op www.123Dapp.com/catch. Maak wel eerst een account aan, of log in met je Facebook-account als je dat makkelijker vindt. Na het installeren kopieer je de map Sample Project in C:Program FilesAutodesk123D Catch best even naar een andere locatie.

Nog een laatste actie voor je verder kan: alle underscores (_) aan het begin van de bestandsnaam van de foto’s weghalen in de map Sample Project. Foutje van de firma?

STAP 1: Nieuwe scene maken

Om een goed 3D-model te kunnen maken, heb je van een voorwerp zo’n 50 à 70 foto’s nodig, uit zoveel mogelijk hoeken getrokken. In deze workshop gebruik ik het meegeleverde demoproject. Klik op CREATE A NEW PHOTO SCENE en selecteer alle foto’s in de net gekopieerde map. Het programma meldt meteen met een groen vinkje dat de procedure gereed is.

Er zijn 40 foto’s geselecteerd om te uploaden. Klik op het vinkje en vul vervolgens je naam en je e-mailadres in. Vink ook het bovenste van de twee vakjes aan. Klik op OK, laat de gegevens in het volgende scherm zoals ze zijn en klik op WAIT. Het 3D-model wordt nu aangemaakt.

STAP 2: Object bekijken

Beweeg je met de muispijl over de foto’s in de fotostrip, dan zie je welk aanzicht van het object bij welke foto hoort. Klik je op een foto, dan bekijk je het object vanuit die positie. Met de pijlpictogrammen rechtsonder kan je ook door de verschillende cameraposities navigeren. Het leukste is vrij rondkijken. Dat doe je met het ORBIT-pictogram (vijfde van links).

Kies dit pictogram en beweeg de cursor met ingedrukte linkermuisknop binnen de cirkel om het Boeddhabeeld van alle kanten te bekijken. Je kan ook op andere manieren om het object bewegen. Kies het menu VIEW, NAVIGATION voor een overzicht van de sneltoetsen.

STAP 3: Standaardanimatie

Om je 3D-model met anderen te delen, maak je er best een filmpje van. Klik linksonder op ANIMATION PATH en vervolgens op CREATE DEFAULT ANIMATION PATH. Het programma creëert nu zelf een rondvlucht om het object. Met een klik op de afspeelknop kan je het resultaat hiervan bekijken.

Op de strook Animation Path zie je de keyframes van de animatie die het programma zelf heeft verzonnen. Die bevatten rechtsboven een rood kruis waarmee je ze kan wissen. Dat is nodig als je zelf een animatie wil maken.

STAP 4: Eigen animatie

Een eigen animatie begint bij een spannend gezichtspunt. Starten doe je met de navigatieknoppen, waarna je klikt op CREATE FRAME FROM CURRENT VIEW. Beweeg de camera naar het volgende standpunt en klik op CREATE FRAME. Zo kies je de belangrijkste standpunten van je animatie; een achttal stappen is voldoende. Met een druk op de afspeelknop bekijk je het resultaat.

Is de beweging wat traag, dan klik je op het getal (2s = twee seconden) dat tussen twee keyframes staat en verklein je het. Om het lmpje op te slaan, klik je op het pictogram EXPORT VIDEO. Ik hou de video preset op 720P HD en de framerate op 25. Met een druk op RENDER wordt het filmpje gemaakt.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.