Op z'n Rudi Vranckx ergens in verweggistan verslag uitbrengen: het is niet voor iedereen weggelegd. Of toch?

Intro

“De camera liegt nooit, maar is soms wel medeplichtig aan een onwaarheid”, aldus een bekend persoon die veel op tv komt. Een waarheid als een koe, zeker als de regisseur gebruik maakt van het zogenaamde green screen.

Het is een veelbeproefde techniek in nieuwsuitzendingen. Film een reporter tegen een groene muur, leg dit videofragment boven een ander en maak dan alles wat groen is transparant. Het resultaat: je verslaggever lijkt live vanop het terras van het Witte Huis in Washington te presenteren, terwijl hij feitelijk in zijn hotellobby vijf blokken verder staat. Déze veelvuldig toegepaste techniek wordt bijvoorbeeld ook ingezet om een weerkaart achter Sabine Hagedoren te laten verschijnen.

Nu denk je wellicht dat dit zogenaamde keying enkel weggelegd is voor de Steven Spielbergs van deze wereld … en tot niet zo lang geleden klopte dat ook. Dankzij iMovie, onderdeel van iLife ’11 van Apple, en Adobe Premiere Elements 10 (enkel in de Windows-versie) is dat ondertussen niet meer het geval.

STAP 1: Zo groen als gras

Allereerst zorg je voor een groene (of blauwe) achtergrond. Sommige speciaalzaken verkopen verf die zogezegd bedoeld is voor greenscreenopnames, maar in principe kun je gewoon bij de doe-het-zelf-winkel een pot groene verf oppikken. Probeer een fel grasgroen te kiezen, liefst niet glanzend. Een muur of een OSB-plaat is altijd beter dan een doek, maar kan je nergens een muur kapen, dan lukt het ook met een groen laken.

Probeer dit wel zo op te spannen dat er geen kreuken of vouwen te zien zijn. Voorzie ook voldoende achtergrond, zodat je de camera op meerdere plekken kan neerzetten voor verschillende shots (bijvoorbeeld recht op het gezicht en in profiel).

 

STAP 2: Goed belicht

Het is belangrijk dat de achtergrond zo egaal mogelijk belicht is, dus probeer sterk verlichte schaduwen of punten te vermijden. Raak niet té gefrustreerd als dit niet helemaal lukt: iMovie kan best een minder perfect uitgelichte achtergrond aan. Gelukkig maar, want belichting met schaarse middelen is echt niet simpel.

Ga je toch voor de doe-het-zelf-maar toch-liefst-professionele aanpak? Laat de verlichting niet direct op de groene achtergrond schijnen, maar laat het weerkaatsen op een witte piepschuimen plaat die je misschien nog op zolder hebt liggen.

STAP 3: De juiste positie

Als je een persoon gaat filmen, moet je hem eerst nog goed positioneren. Ik raad aan om je onderwerp niet te dicht bij de groene achtergrond te plaatsen – zeker niet als hij zoals ik weinig haar heeft en je met extra licht werkt. Een deel van het licht zal namelijk weerkaatsen van de groene muur op de persoon, wat de keying kan verstoren.

Kadreer de gefilmde persoon of het object ook zo dat zoveel mogelijk in beeld komt – maar hou rekening eventuele arm- en hoofdbewegingen. Tegelijkertijd laat je voldoende ruimte om de achtergrond te tonen die je later toevoegt. En heel belangrijk: eindig je opname met enkele seconden lm van alleen de  groene muur.

 

STAP 4: Clips importeren

Start iMovie op en verbind je camera via de USB-kabel of steek de geheugenkaart van de videocamera in de lezer van je computer. Normaal opent nu automatisch het importeervenster. Als je bijvoorbeeld ook een smartphone aan de Mac hebt hangen controleer je best dat er linksonder bij Camera het juiste toestel geselecteerd is.

Naargelang het aantal videoclips kan dit even duren. Klik op Selecteer alles als je alle clips wilt binnenhalen. Anders zet je de schuifknop op Handmatig, duid je de gewenste clips aan en klik je op Gereed.

 

STAP 5: Op de achtergrond

Wat zal je gebruiken als achtergrond? Als je zelf iets gefilmd heb importeer je die videoclip zoals beschreven in stap 4. Als je van ergens anders een filmpje haalde moet je in het menu bovenaan op Archief klikken, dan op Importeer en ten slotte op Films. In Finder kies je de bestanden die je nodig hebt.

Als de groene opname in Full HD gebeurde én de videoclip is ook in 1080p, verander je best de optie OPTIMALISEER  VIDEO naar VOLLEDIG. Een foto als achtergrond kan ook. Sleep dan het beeldbestand uit Finder naar het projectvenster van iMovie – dat is het venster linksboven naast de voorvertoning. 

 

STAP 6: Achteraan beginnen

Sleep nu de videoclip die als achtergrond dient uit de Gebeurtenissenbibliotheek naar het Projectvenster. Je hebt er toch aan gedacht voor een clip te zorgen die minstens even lang duurt als je opname met de groene achtergrond? Werk je met een foto als achtergrond, dan zal je wellicht nog wat moeten aanpassen.

Standaard toont iMovie een foto voor vier seconden. Dat is meestal te kort. Klik daarom in het Projectvenster op de foto, meer bepaald op het tandwieltje dat verschijnt als je er met de muiscursor over zweeft. Kies Fragmentaanpassingen. In het nieuwe venster vul je bij Duur de gewenste lengte in.

 

STAP 7: Samenvoegen

Selecteer de clip met de groene achtergrond door er op te dubbelklikken. Versleep hem naar het projectvenster en laat hem vallen op het begin van de video of foto van de achtergrond. Automatisch verschijnt er een nieuw venster met een hoop opties. Kies Groen scherm (of blauw, als je met een blauwe achtergrond werkte).

De videoclip wordt boven de achtergrond geplaatst in het Projectvenster. Je kan nu al de video in iMovie afspelen om het effect te zien. Als de achtergrondclip te lang duurt, kort je die in door het te selecteren en dan het gele kader te verkleinen en te rechts- of ctrl-klikken. Kies Kort in tot selectie.

 

STAP 8: Optimaliseren

Misschien is het resultaat nu al heel geslaagd? Is het niet helemaal perfect, dan kan je nog twee dingen proberen. Dubbelklik eerst op de clip met de groene achtergrond. In het Info-venster dat opent, vink je de optie Onttrek laatste beeld aan. Dit werkt enkel als je clip eindigt op een paar seconden film met enkel de groene muur.

Ten tweede kan je de overbodige delen van de groene clip wegsnijden. Klik in het previewvenster op de knop Bijgesneden, en pas dan het vierkant aan om enkel de oppervlakte te behouden waarin het onderwerp te zien is. Hou wel altijd rekening met de bewegingen van de persoon die je filmt!