Mijn nieuwe MacBook kan niet snel genoeg uit de doos. Ik kan haast niet wachten om de wereld te laten weten dat deze jongen voortaan bereikbaar is via Apple Mail, het mailprogramma dat stevig in het Mac-besturingssysteem ingebakken zit.

Intro

Apple Mail wordt meegeleverd op elke Mac. Net als de meeste andere Mac-gebruikers zie ik dus geen enkele reden om voor een third party programma te dokken.

En niet alleen omdat Apple Mail gratis is. Deze mailclient blijkt bijzonder gebruiksvriendelijk en maakt gebruik van geavanceerde technieken als slimme postbussen en sjablonen. Even snel door de basisinstellingen fietsen?

STAP 1: De eerste keer

Het programma Apple Mail bereik je het makkelijkst door het in het Dock aan te klikken. Het icoontje lijkt op een postzegel met een adelaar. Wanneer ik Apple Mail voor de allereerste keer start, hoef ik eigenlijk niet veel te doen. Sinds de laatste versie is het de beginner wel bijzonder gemakkelijk gemaakt.

Omdat ik met een courante Belgische provider werk, moet ik simpelweg mijn e-mailadres en wachtwoord invullen. Gegevens die ik ontvangen heb van mijn internetprovider. Apple Mail doet de rest.

Wanneer je toch een mailadres gebruikt dat niet wordt herkend door de wizard van Apple Mail, moet je zelf nog handmatig enkele gegevens ingeven. Vul het type account in, meestal POP. Bij beschrijving geef je gewoon de naam in van de provider.

Vervolgens voer je de gegevens in van de server van de inkomende post, de gebruikersnaam en het wachtwoord. Klik op GA DOOR. Vul dan de gegevens in van de uitgaande post. Wanneer alles correct is ingevuld, wordt er verbinding gemaakt met de server en haalt het programma je mail automatisch op.

STAP 1: De eerste keer

 

STAP 2: Meerdere adressen

Ondertussen beschik ik over meer dan één mailaccount: één voor het werk en eentje voor privédoeleinden. Voor het aanmaken van een nieuw e-mailadres ga ik naar MAIL, VOORKEUREN, ACCOUNTS. Ik klik op het plusteken onder de linkerkolom, zodat ik de mogelijkheid krijg om mijn accountgegevens in te voeren.

In dat geval zal Apple Mail de post dus op twee adressen binnenhalen. In het weergavevenster, dat ik tevoorschijn haal met ARCHIEF, NIEUW WEERGAVEVENSTER, zie ik nu hoe ik in de POSTBUS INKOMENDE voortaan twee inboxen heb, voor ieder mailadres één.

Achter elk mailadres lees ik hoeveel post er is binnengelopen die ik nog niet heb geopend. Om zelf een mailtje te sturen, gebruik ik de toetsencombinatie CMD+N. In het vak VAN kan ik dan kiezen vanuit welk mailadres ik deze boodschap wil verzenden.

STAP 2: Meerdere adressen

 

STAP 3: Ontvangen en versturen

Wanneer Apple Mail op de achtergrond draait, merk ik in het Dock bij de Mail-knop wanneer er berichten binnenlopen. Naast de knop lees ik hoeveel berichten er op mijn aandacht wachten. Standaard maakt Apple Mail iedere vijf minuten verbinding met mijn provider om te controleren of er nieuwe mail is. Deze post wordt dan gekopieerd naar mijn MacBook.

Wil je vaker controleren of er nieuwe post is, dan kan je dit wijzigen via MAIL, VOORKEUREN, ALGEMEEN. Of je kan natuurlijk altijd op de knop HAAL OP klikken.

Mail versturen verloopt zoals in ieder ander programma. Met CMD+N of via de knop NIEUW BERICHT open je een blanco bericht. Bovenaan staan twee interessante knoppen. De knop BIJLAGE gebruik ik om naar documenten te navigeren die ik aan dit e-mailbericht wil hechten. De knop ADRESBOEK is de snelste weg vanuit Apple Mail om het Adresboek te openen.

STAP 3: Ontvangen en versturen

 

STAP 4: Foto’s automatisch verkleinen

In plaats van de knop BIJLAGE te gebruiken, kan ik foto’s, muziek of andere kleine bestanden (meestal tot 5 MB) vanuit de Finder ook rechtstreeks in het bericht slepen om ze samen te versturen. De huidige digitale camera’s leveren echter erg grote bestanden, die lastig te mailen zijn.

Rechtsonder in het mailbericht zie je daarom de knop GROOTTE AFBEELDING staan. Daarmee geef je aan of de bijgevoegde foto op de werkelijke grootte moet blijven of kleiner moet worden. Er zijn vier instellingen: WERKELIJKE GROOTTE, GROOT, GEMIDDELD en KLEIN. Bij deze functie moet je wel opletten.

De instelling blijft actief tot je ze opnieuw wijzigt, zelfs wanneer je de computer herstart. Ik schakel die optie na het verzenden dus uit, om te vermijden dat Apple Mail enkele dagen later nog steeds foto’s verkleint, zonder dat ik er erg in heb.

STAP 4: Foto's automatisch verkleinen

 

STAP 5: Postbussen

Laat ik meteen ook een beetje proactief orde scheppen. Om mijn post te ordenen, gebruik ik mappen. Alle e-mailberichten gewoon in de map INKOMENDE laten staan, lijkt me immers verre van verstandig. Een map in Apple Mail heet een postbus. Er zijn twee soorten postbussen.

Een gewone postbus maak ik door helemaal links onderaan op het plusteken te klikken. Ik geef de postbus een naam, waarna ze verschijnt in de navigatiekolom. Voortaan kan ik mailboodschappen dus simpelweg in de postbus slepen. Via dezelfde weg kan ik ook een slimme postbus aanmaken.

Een slimme postbus verzamelt zelf de berichten volgens criteria die ik vooraf instel (een bepaalde afzender, een bepaald woord in het vak Onderwerp, …). Alles wat in een slimme postbus terechtkomt, is eigenlijk gewoon een verwijzing naar een bericht dat zich in een andere postbus bevindt.

STAP 5: Postbussen

 

STAP 6: Sjablonen

E-mail hoeft niet saai te zijn. Apple Mail voorziet een heleboel sjablonen om je elektronische post op te smukken. Wanneer ik een nieuw bericht heb opgemaakt, kan ik de sjablonen openen via de knop aan de rechterbovenkant: TOON SJABLONEN. Klik ik hierop, dan verschijnt er boven mijn mailboodschap een groot aantal sjablonen waaruit ik kan kiezen.

Daarna kan ik de tekst aanpassen en de foto’s in het sjabloon vervangen door mijn eigen foto’s. Op het internet kan je trouwens nog andere sjablonen voor Apple Mail downloaden. Googel maar eens op “templates Apple Mail”. Sommige zijn gratis, andere moet je betalen.

Een sjabloon dat je vaak gebruikt, kan je toevoegen aan de categorie FAVORIETEN. Sleep het miniatuur naar de lijst met categorieën. Als je een favoriet wil verwijderen, selecteer je hem en klik je op VERWIJDER.

STAP 6: Sjablonen

 

STAP 7: Handtekening

Een mailboodschap eindigt meestal met de naam en eventueel enkele contactgegevens. Sommige mensen voorzien hun mailboodschap bovendien graag van een of andere wijsheid of verwijzing naar een internetadres. Gelukkig hoef ik al deze gegevens niet telkens handmatig in te geven.

Ik ga naar MAIL, VOORKEUREN, HANDTEKENINGEN. Alweer klik ik op het plusteken om mijn eigen tekst in te vullen. Het is ook mogelijk om een kleine afbeelding, bijvoorbeeld een banner, toe te voegen. Het gemakkelijkste doe je dat als volgt. Open een nieuw mailbericht, geef de tekst in die je in de handtekening wil laten verschijnen en plak er eventueel een grafisch bestand in.

Als dat klaar is, selecteer je al deze elementen. Vervolgens kopieer je deze gegevens (ook het grafisch bestand) en plak je die bij de VOORKEUREN, HANDTEKENINGEN. Op deze manier maak ik meerdere handtekeningen die ik naargelang de gelegenheid kan versturen. Vooraleer ik op VERZEND klik, kan ik voortaan via de knop HANDTEKENING een van mijn voorgeprepareerde handtekeningen kiezen.

STAP 7: Handtekening