Heb je een LinkedIn-pagina maar gebeurt er niets meer? Dan is het hoog tijd om die een stevige boost te geven!

Intro

Toen ik als freelance journaliste op zoek was naar nieuwe contacten boorde ik uiteindelijk LinkedIn als bron aan – met succes.

Volg deze stappen als ook jij LinkedIn wil gebruiken als opstapje voor je verdere carrière.

STAP 1: Bepaal je doel

LinkedIn kan je op vele manieren helpen, maar het blijft wel zakelijk. Voor de fun, de familie, de vrienden en de hobby’s moet je bij Facebook zijn. Bij LinkedIn ga je op zoek naar mensen die je kunnen helpen bij je carrière. Ben je je huidige job beu? Wil je een trapje hoger of van richting veranderen? Dan kan je bij LinkedIn je voelsprieten uitsteken.

Zelfstandigen of marketeers kunnen via LinkedIn op zoek naar opdrachtgevers. En wie in public relations werkt, legt er nieuwe contacten, en kan via speciale groepen zijn persberichten verspreiden.

In mijn geval ging ik op zoek naar contacten in de telecomwereld. Ik wil wat meer tests doen met mobiele telefoons en gadgets allerhande, want die teksten liggen goed in de markt. Maar ik wil niet te breed gaan, want tv’s en wasmachines zijn mijn ding niet. Hou dus altijd een doel voor ogen. In mijn geval: contacten leggen met mensen die de merken vertegenwoordigen, maar ook met mensen in de telecomwereld.

Blijf altijd realistisch met je doelstellingen. Ik hoefde niet meteen van elk PR-bureau een product in bruikleen te krijgen, want ik kan toch geen 12 telefoons tegelijk testen! Zo moet ook jij je doel bepalen. Via SETTINGS, MY NETWORK, USING YOUR NETWORK maak je duidelijk wat je wil doen.

STAP 1: Bepaal je doel

 

STAP 2: Breng leven in je profiel

Nu je doel vaststaat, moet je eerst zorgen dat je profiel er picobello uitziet. Dat wordt voortaan je visitekaartje. De summiere info die er nu al staat, moet je dan ook dringend aanvullen.

Creëer een gepersonaliseerde url: bij PROFILE klik je op EDIT PUBLIC PROFILE SETTINGS; vul hier in hoe de directe url naar jouw profiel er moet uitzien. Bij mij werd dat http://be.linkedin.com/in/hvangool. Op dezelfde instellingenpagina bepaal je wat er op jouw publieke profiel vermeld mag worden.

Hoe meer opties je aanvinkt, hoe liever Google het heeft! Voeg ook links toe naar je website of blog: bij PROFILE, EDIT MY PROFILE kan je 3 websites toevoegen. Geef daarbij niet enkel de url in, maar ook een goede ankertekst.

Heb je een WordPress-blog, voeg dan ook dit toe aan je profiel. Voortaan verschijnen de vier laatste postings op jouw profiel. Je kan nog extra toepassingen toevoegen. De bedoeling is dat je je profiel niet alleen aantrekkelijk maakt, maar ook dat er regelmatig wat nieuws op te lezen valt.

Ik koos ervoor om mijn Twitter-account te koppelen aan mijn LinkedIn-profiel. In het volgende scherm gaf ik aan dat niet al mijn tweets, maar enkel de boodschappen met de tekst #in zouden verschijnen in mijn profiel. Zo bepaal ik zelf wat ik post als status voor LinkedIn.

STAP 1: Breng leven in je profiel

 

STAP 3: Zoek groepen die je interesseren

Via het tabblad GROUPS ga je naar GROUPS DIRECTORY; vul in het zoekvak een trefwoord in (ik zocht op mobile phones). Je krijgt meteen een interessante lijst van groepen, die je desgewenst nog verder kan filteren op taal (Dutch).

Denk eraan: gebruik steeds je privémailadres bij al je activiteiten op LinkedIn, nooit je werkadres. Anders raak je je hele LinkedIn-correspondentie kwijt wanneer je op een dag een nieuwe job hebt!
Je kan ook eens grasduinen in het lijstje groepen dat LinkedIn op basis van jouw voorkeuren bijeen gezocht heeft: GROUPS YOU MAY LIKE.

Voor mij vond LinkedIn twee groepen die me meteen interessant leken: NewsCollective en Find a Journalist – around the world.

STAP 1: Zoek groepen die je inetresseren

 

STAP 4: Leg contact en wees actief

LinkedIn is zo zorgzaam om voor jou uit te zoeken welke contacten nuttig kunnen zijn. Maak daar gebruik van! Nodig uit, en aanvaard uitnodigingen. Let wel: niet de kwantiteit, maar de kwaliteit van je contacten telt. Klik op de knop SEE MORE bij PEOPLE YOU MAY KNOW. Dit opent een hele wereld van mogelijkheden: je kan filteren op huidig en vorig bedrijf, school enzovoort.

Je kan je ook met daden profileren. Neem deel aan discussies: ga via de knop MORE… naar ANSWERS. Kies daar een terrein waarin je je thuis voelt, volg de vragen en geef een antwoord. Blijf op de hoogte van vragen via een rss-feed: kies een onderwerp (ik ging voor Technology), en in het volgende venster krijg je een knop die je aan je feedreader of Google Reader kan toevoegen.

Zo word je gaandeweg een expert, en volg je het nieuws terwijl het heet is – een connectie maken is meer dan gewoon de naam toevoegen aan je lijstje. Je moet ook echt een band kweken met je contacten.

STAP 1: Leg contact en wees actief

 

STAP 5: Integreer LinkedIn in je andere communicatietools

Breng je veel tijd door in Outlook of in een Twitterclient? Integreer LinkedIn dan, zodat je niet telkens naar de site moet surfen.

Op www.linkedin.com/outlook vind je een tooltje dat je bij elke ontvangen mail bijkomende opties toont: de link naar de LinkedIn-account van de afzender, welke mails, bijlagen, news feeds je ontvangen hebt, welke afspraken je met hem hebt gemaakt en de statusupdates van deze persoon. Je klapt die info open via het pijltje onderaan rechts in het previewvenster.

Werk je met een Twitterclient zoals TweetDeck www.tweetdeck.com, dan kan je ook daar je LinkedIn-account toevoegen. Via ADD COLUMN kies je het LinkedIn-symbool om te bepalen welke meldingen uit LinkedIn in je TweetDeck-kolom opgenomen worden.

Vanuit TweetDeck kan je hetzelfde statusbericht ook posten naar Twitter, Facebook of LinkedIn. Kies bovenaan links de juiste icoontjes. Maar wees selectief: ik post nooit alles op de drie netwerken, want op LinkedIn is niemand geïnteresseerd in de recentste film die ik zag. Laat het de redactie zeker weten als jij via LinkedIn ook nieuw werk of nieuwe klanten vond!

STAP 1: Integreer LinkedIn