Enkele maanden geleden bleken plots tal van mails uit mijn Postvak IN van Outlook Express verdwenen. Jullie lezersrubriek heeft me toen uit de brand geholpen door mij naar de dbx-bestanden van mijn archiefmap te verwijzen, die ik vervolgens kon inlezen met een programma als Recovery Toolbox for Outlook Express. Nu blijken er opnieuw talloze mails verdwenen, maar deze keer vind ik die niet langer in een van de dbx-bestanden terug. Ik vermoed zo dat het probleem ontstaan is tijdens het comprimeren van mailmappen door Outlook Express. Kan ik die mails op een of andere manier nog terug opvissen – Systeemherstel blijkt alvast niet te werken.

Jan Van Rompaey

De kaarten liggen deze keer minder goed, vrezen we. Outlook Express bewaart mails namelijk (standaard) uitsluitend in databasebestanden van het dbx-formaat, en wanneer je – desnoods met hulp van recoverytools – de mails niet langer in een van deze bestanden terugvindt, dan mag je het eigenlijk wel vergeten. Systeemherstel uitvoeren zal je in deze trouwens niet helpen aangezien het om gegevensbestanden gaat, die door het ingebouwde Systeemherstel genegeerd worden.

Het is inderdaad niet uitgesloten dat een fout tijdens een compressieronde voor de problemen heeft gezorgd – het gebeurt wel vaker dat deze procedure de mist ingaat. Het is evenmin uitgesloten dat een antivirusprogramma voor een corrupt dbx-bestand heeft gezorgd. Een regelmatige back-up van je archiefmap is dus ten zeerste aangewezen – iets wat je desnoods zelf(s) vanuit de Verkenner kan doen.