Zoonlief gaat op kot. Drie keer raden wie de studentenkamer mag inrichten. Met Floorplanner is dat gelukkig een fluitje van een cent.

Intro

Zoonlief gaat op kot. Drie keer raden wie de studentenkamer mag inrichten. Met Floorplanner is dat gelukkig een fluitje van een cent.

En ook andere (ver)bouwprojecten kan je met een gerust gemoed toevertrouwen aan deze gratis tool.

STAP 1: Start Floorplanner op en richt je werkveld in

Floorplanner werkt volledig in je browser, dus je hoeft geen extra software te downloaden. De tool is gratis, tenzij je meerdere projecten tegelijk wil uitwerken, maar je moet je wel registreren. Na de registratie log je in en klik je op START NIEUW PROJECT. Geef het project een naam en eventueel een omschrijving.

Vervolgens kies je het aantal verdiepingen (maximum drie). Heeft je project meerdere verdiepingen, dan is het geen slecht idee om die een eigen naam te geven, zodat je je niet vergist. Je kan elke verdieping zelfs een eigen achtergrondafbeelding geven, maar voor een simpel project als het mijne is dat een beetje overkill. Geef aan of iedereen jouw project mag zien, en klik op MAAK PLAN.

Je krijgt nu een nieuw werkveld, met een ruitjespatroon. Linksboven staan drie belangrijke icoontjes. Met WIS WERKVELD begin je met een schone lei, dus klik voor de veiligheid regelmatig op BEWAAR DIT ONTWERP. Onder het derde icoontje staan de instellingen voor je ontwerp.

Je kan voor elke verdieping apart de plafondhoogte en de dikte van de muren instellen. En ook de schaal van je ontwerp bepaal je zelf. Standaard heeft één vierkant op het raster zijden van 2 meter, maar voor de kamer die ik ga ontwerpen is een zijde van 1 meter handiger.

Links van het werkveld vind je navigatiehulpmiddelen: met de plus- en min-icoontjes zoom je in en uit, en met de pijltjestoetsen ga je op een groot plan naar de gewenste plek.

STAP 1: Start Floorplanner op en richt je werkveld in

 

STAP 2: Teken de muren

Om mijn kamer in te richten, moet ik eerst weten hoeveel plaats er is. Daarvoor heb ik de afmetingen van de muren nodig, die ik opgemeten heb toen ik het contract ging tekenen.

Aan de rechterkant van het werkveld zweven twee menupaletten. In het bovenste klik je op het uiterst linkse icoontje, TEKEN RUIMTE. Je muisaanwijzer verandert nu in een kruisje. Klik waar je een hoek wil neerzetten, en beweeg je cursor langzaam naar de tegenoverliggende hoek. Je ziet de afmetingen van de kamer aan de binnenkant en de buitenkant van de muren – het verschil is de dikte van de muren.

Onze kamer is een eenvoudige rechthoek. Voor kamers met een meer complexe structuur kan je vertrekken van een rechthoek, waarvan je de muren dan verder opdeelt. Klik daarvoor op een muur en kies SPLITS MUUR.

STAP 2: Teken de muren

 

STAP 3: Plaats structuurelementen

Vervolgens plaats je vaste elementen zoals ramen en deuren. Klik daarvoor op het vierde icoontje in het palet CONSTRUCTIE. Het onderste palet is de bibliotheek, met honderden kant-en-klare elementen om op je plan te slepen. Via de drop-down lijst kies je de gewenste categorie – in ons geval DEUREN EN RAMEN.

Je ziet voorbeelden van verschillende soorten. Kies er een uit – STANDAARD DEUR bijvoorbeeld – en sleep ze naar de gewenste locatie. De deur wordt automatisch in de muur geplaatst. Door op de deur te klikken, open je de eigenschappen van het object, en kan je draairichting, breedte en hoogte aanpassen. Objecten verwijderen, doe je met het vuilbakicoontje.

Ook de wasbak vormt een vast element, dus die plaats ik alvast op het plan. Daarvoor ga ik naar de categorie BADKAMER. De wasbak plaatst zichzelf helaas niet netjes tegen een muur, maar blijft in het luchtledige hangen als ik hem op het plan sleep.

Ik klik erop om de opties op te roepen. Wanneer ik de muis op een van de pijltjes zet en de muisknop ingedrukt houd, kan ik de wasbak draaien tot hij de gewenste oriëntatie heeft. Door op het I-icoontje te klikken, open ik de eigenschappen van dit object en kan ik bijvoorbeeld de afmetingen aanpassen.

STAP 3: Plaats structuurelementen

 

STAP 4: Richt alles in met meubeltjes

Nu alle vaste elementen op het plan staan, is het tijd om met de meubels aan de slag te gaan. Voor onze kamer heb ik nodig: een bed, een nachtkastje, een bureau met stoel, een tweezit, een boekenkast, een kleerkast en een koelkastje.

Net als bij de wasbak kan ik de elementen roteren en de afmetingen aanpassen. Het is wel wat zoeken in de verschillende categorieën. In de categorie KEUKEN ontbreekt bijvoorbeeld een tafelmodel koelkast; ik neem dus een gewoon model en maak dat wat lager.

Je kan naar hartenlust schuiven met de geplaatste elementen. Om een element te verwijderen, selecteer je het en klik je op DELETE.

STAP 4: Richt alles in met meubeltjes

 

STAP 5: Druk je plan af

De standaardweergave van Floorplanner is een bovenaanzicht in twee dimensies. Om je ontwerp beter te beoordelen, kan je in de rechterbovenhoek op de knop 3D klikken. Het programma maakt dan een 3D-weergave, die je kan roteren om ze vanuit verschillende hoeken te bekijken.

Ben je tevreden, dan kan je je plan afdrukken. Ga naar de 2D-weergave en klik rechtsboven op het printericoontje. De printfunctie is erg rudimentair: op de afdruk staat gewoon het bovenaanzicht, met schaal maar zonder rasterpatroon of de exacte afmetingen van meubels en dergelijke. Gewapend met die afdruk kan je aan de slag.

STAP 5: Druk je plan af