Er zijn een heleboel mails verdwenen uit mijn Postvak IN van Outlook Express. Ik heb geen back-up, kan ik die mails nog terugvinden?

Ik moet opeens vaststellen dat in mijn Outlook Express een groot aantal mails verdwenen zijn uit het Postvak IN. Een ramp voor mij, gezien ik daarvan geen back-up heb. Waar zijn die mails naartoe en (hoe) kan ik die alsnog terugvinden? Verder, op mijn pc staat ook Outlook en ik merk soms dat inkomende berichten daarin belanden, terwijl dat niet de bedoeling is – wat kan ik daaraan doen?
Jan Van Rompaey

Beginnen we met je eerste en ongetwijfeld belangrijkste vraag. Outlook Express stockeert alle berichten, per postvak, in afzonderlijke dbx-bestanden. Zaak is dus die eerst te back-uppen alvorens we ermee aan de slag gaan.

Je vindt de locatie van die dbx-bestanden als volgt: start Outlook Express op en kies achtereenvolgens EXTRA, OPTIES, ONDERHOUD, ARCHIEFMAP. Noteer de locatie en maak (via je Verkenner) vervolgens een back-up van alle bestanden in die map.

Het is niet uitgesloten dat in jouw geval het folders.dbx corrupt is geworden: dat is de hoofdindex van de map met mailbestanden. Je kan het alvast proberen door Outlook Express af te sluiten, dit bestand tijdelijk te hernoemen (bijvoorbeeld: folders.xxx) en de mailclient opnieuw op te starten.

Door die operatie verplicht je het bestand de postvakken opnieuw te indexeren – doe dat echter alleen als je problemen ondervindt. Krijg je daardoor je verloren gewaande mails niet terug, dan vermoeden we een corruptie in het bestand Postvak IN.dbx. Zaak is dan nog zoveel mogelijk mails uit dat corrupte bestand te lichten en daarvoor doen we een beroep op externe hulp.

Je kan het alvast proberen met het gratis tooltje Outlook Express Extraction. Raadpleeg zeker eerst het meegeleverde helpbestand.

Lukt het daarmee niet, dan heb je meer kans met het commerciële en wizard-gestuurde programma Recovery Toolbox for Outlook Express (www.recoverytoolbox.com; gratis beperkte demoversie; circa € 20), dat zich specifiek toelegt op het extraheren van mails uit corrupte dbx-bestanden.

Over naar je tweede vraag. De oplossing lijkt ons eenvoudig: de-installeer Outlook of start de tool gewoon niet op. Is dat geen optie, zorg er dan voor dat Outlook niet automatisch de mail van je account(s) ophaalt.

Ofwel verwijder je daarvoor je account(s) uit Outlook (via EXTRA, ACCOUNTINSTELLINGEN, VERWIJDEREN), ofwel zorg je ervoor dat Outlook niet op eigen initiatief je mails ophaalt: kies EXTRA, OPTIES, E-MAILINSTELLINGEN.

Druk op de knop VERZENDEN/ONTVANGEN en zorg dat er geen vinkjes staan bij de opties AUTOMATISCH VERZENDEN/ONTVANGEN […].