De nog altijd relatief goedkope dollar trekt Europese klanten naar Amerikaanse internetwinkels. Maar heel wat webshops in de VS leveren niet aan buitenlandse postadressen. Dankzij een mail-forwarding-dienst als MyUS.com krijg je dat koopje of dat fel gehypete hebbeding toch nog in de bus.

Intro

Voor slechts tien dollar krijg je een waarachtig postadres in het pittoreske Bradenton, een stadje met ongeveer 50.000 inwoners in de zonovergoten Amerikaanse staat Florida. Waarom zou je dat in godsnaam doen? Omdat het adres in kwestie je in staat stelt om dingen te kopen op Amerikaanse internetwinkels, die anders uitsluitend voorzien zijn voor Amerikaanse shoppers.

Het adres wordt beheerd door MyUS.com, een Amerikaans bedrijf dat in jouw naam pakketjes ontvangt en ze doorstuurt naar je echte adres hier in België. Dat soort mail forwarding-diensten bestaat al lang, en ze zijn traditioneel erg duur. Ze zijn meestal gericht op zakelijke klanten en kosten al gauw een paar honderd euro per jaar. Maar kleinere diensten, zoals MyUS.com, zijn ook toegankelijk voor particuliere internetgebruikers.

STAP 1: Kies je formule

Surf om te beginnen naar de website www.myus.com, en klik op JOIN NOW. Zet, als dat niet het geval zou zijn, het valmenu met verschillende bestemmingslanden op BELGIUM.

Je krijgt meteen een overzicht van drie mogelijke tariefformules, waarvan voor occasionele shoppers ongetwijfeld de STANDARD-mogelijkheid de interessantste is: je betaalt een instapkost van tien dollar, en dat is in essentie het enige waaraan je vasthangt.

Ja, de verzendingskosten liggen een stukje hoger zoals je merkt op de site, maar de PREMIUM- en PREMIUM+MAIL-opties kosten je enkele tientallen euro’s per jaar, zonder dat je iets hebt besteld, zodat ze alleen interessant zijn voor wie erg vaak pakjes wil laten doorsturen.

Opgelet: in de kleine lettertjes staat dat de tien dollar die je hebt betaald nog eens wordt aangerekend telkens als je de dienst gedurende een half jaar niet hebt gebruikt.

STAP 1: Kies je formule

 

STAP 2: Registreer je op MyUS.com

Klik op de JOIN NOW-knop onder de formule van je keuze en vul je adresgegevens in. Klik op NEXT. Daarna komen de gegevens van je kredietkaart aan de beurt. MyUS vraagt je hier ook de naam van de bank die ze heeft uitgegeven, en een contacttelefoonnummer daarvan. Vul alles in, en klik op NEXT.

Vervolgens worden je nog wat marketinggerichte vraagjes gesteld (vul eventueel in, en klik weer NEXT), en kan je op een laatste pagina alle gegevens nog eens nalezen. Vink aan dat je de gebruikersvoorwaarden hebt gelezen, en klik tot slot op NEXT om de aankoop volledig te maken. En voila: je hebt een adres in de Verenigde Staten.

STAP 2: Registreer je op MyUS.com

 

STAP 3: Sla je adresgegevens op

Erg belangrijk is nu dat je de gegevens die MyUS op je afstuurt veilig bewaart. Aan het einde van de zonet beschreven inschrijvingsformaliteiten krijg je alvast een webpagina waarop je Amerikaanse adres prijkt. Sla die op tussen de bladwijzers van je webbrowser.

Maar er komt ook nog wat op je af via e-mail: ten eerste ontvang je een bevestigings-e-mail, waarin je op een link moet klikken om de aankoop van je adres definitief te maken. Maar er komt ook nog een aparte mail met je gebruikersnaam en wachtwoord, en nog eentje waarin je Amerikaanse adres wordt vermeld.

Belangrijk is hier je suitenummer, dat ook dienst doet als gebruikersnaam: de eigenaar van MyUS.com, het bedrijfje Access USA, gebruikt die fictieve kamernummers in het fysieke gebouw dat het in Bradenton heeft staan om al zijn klanten uit elkaar te houden.

STAP 3: Sla je adresgegevens op

 

STAP 4: Maak een rekensommetje

Mooi, tijd om te shoppen. Surf rond op Amerikaanse koopsites, maar wacht even voordat je effectief een aankoop doet. Eerst is het namelijk tijd om uit te rekenen of de Amerikaanse aankoop wel de moeite loont.

Als het gaat om een product dat hier in Europa niet te krijgen is, wordt de afweging relatief eenvoudig: je telt gewoon de prijs van het product op bij de verzendingskosten die MyUS.com vraagt, en beslist daarna of de prijs de aankoop rechtvaardigt. Belangrijk is hier uiteraard het gewicht van het product, want dat bepaalt in welke portklasse het terechtkomt.

Zoek een en ander op in http://myus2.myus.com/Rates.aspx (het gewicht staat meestal op de webshop waar je het product wil kopen, en anders zoek je het op via Google), tel de portkosten bij de aankoop op de shoppingsite op, en reken dat totaal vervolgens om naar euro’s.

Dat laatste gaat erg eenvoudig via de website www.xe.com: voer het bedrag in onder XE QUICK CURRENCY CONVERTER, zet de eerste munteenheid op dollars en de tweede op euro’s, en klik op GO.
Als het gaat om een product dat ook bij ons te krijgen is, moet je nog een ander element in rekening nemen: de vraag of de aankoop wel goedkoper uitvalt als je het via MyUS.com doet.

Voor elektronica is dat dikwijls het geval: we namen de proef op de som met een Nikon D300S-fototoestel, waarvan we de prijs op een Belgische koopsite (waar hij ook nog in promotie stond) vergeleken met de prijs op Amazon.com plus MyUS-kosten, en kwamen nog € 200 goedkoper uit.

STAP 4: Maak een rekensommetje

 

STAP 5: Koop

Als de aankoop gerechtvaardigd is, gooi je tot slot het goed in je winkelwagentje, en voer je als ontvangstadres (shipping address) je adresje in Florida in. Vaak wordt er om een telefoonnummer gevraagd, maar ook dat staat in de e-mail die MyUS.com je heeft gestuurd. Vanaf het moment dat het daar aankomt, wordt het doorgestuurd.

Als de aankoop is afgerond, kan het eventjes duren voordat het product ook effectief aan je deur wordt afgeleverd: eerst is er een afleveringstermijn naar het Amerikaanse adres (de betere webwinkels garanderen daar gratis levering binnen de 2 à 3 dagen), vervolgens is er een verwerkingstijd voordat het wordt doorgestuurd (eveneens enkele dagen), en tot slot neemt koerierdienst DHL ook nog zijn tijd om het over de plas te sturen.

Bij een aankoop in de Verenigde Staten zijn eventuele douanekosten altijd een risico, maar MyUS.com beperkt dat door je aankoop te versturen in een discrete verpakking, die lijkt alsof ze is verstuurd door een familielid.

STAP 5: Koop

 

EXTRA: De ‘personal shopper’ van MyUS.com

We probeerden MyUS.com enige tijd geleden om alvast een Amerikaanse versie van de Apple iPad te bestellen, en kwamen in eerste instantie nog van een kale reis thuis. De webshop van Apple weigert namelijk, net als een aantal andere internetwinkels, niet-Amerikaanse afleveringsadressen, maar pikt het ook niet dat je een kredietkaart gebruikt die niet in de VS is uitgegeven.

Als je het product in kwestie écht wil hebben, komen de ‘personal shoppers’ van MyUS.com tussenbeide: ze kopen het product, sturen het door, en rekenen je de totaalprijs aan plus een aankooptarief. Binnen de Standard-tariefstructuur van MyUS.com bedraagt dat evenwel tot 10% van het aankoopbedrag, dus best eerst even bekijken of de aankoop dan nog wel interessant is.

EXTRA: De 'personal shopper' van MyUS.com