Ik ontvang de laatste tijd foutmeldingen van spamberichten die blijkbaar met mijn account gestuurd werden. Nochtans levert een virusscan niets op. Wat nu?

Ik ontvang de laatste tijd foutmeldingen van spamberichten die blijkbaar met mijn account gestuurd werden. Nochtans levert een virusscan niets op.
Marc Huyghebaert

Als iemand een e-mail stuurt, verschijnt zijn of haar e-mailadres als afzender. E-mail is echter geen beveiligde technologie, waardoor eigenlijk iedereen zonder problemen een ander e-mailadres kan opgeven als afzender, of dat nu bestaat, van hem is of niet.

Probeer het zelf maar eens: maak een account aan met dezelfde instellingen als je eigen account, maar verander het e-mailadres. In negen kansen op de tien kan je ook gewoon mailen!

Spammers maken daar dus misbruik van, en de argeloze ontvanger gaat er vanuit dat jij die mail hebt gestuurd. Niets is minder waar! Vraag maar eens de ‘berichtheaders’ op van het bericht door in Outlook Express op EIGENSCHAPPEN en DETAILS te klikken. Het ip-adres van de echte spammer vind je meestal bij een van de Received-velden.

Maar let op: de spammer kan ook een gehackte computer gebruiken en dus kan je met dat ip-adres niet veel aanvangen. Het bewijst gewoon dat het From-adres niet van de spammer is.

Op ongeveer dezelfde manier kan je ook slachtoffer worden van zogenaamde ‘backscatter’. Spammers sturen dan honderden of duizenden e-mails uit met jouw adres als afzender. Zet je ’s ochtends je pc aan, dan vind je honderden e-mails met foutmeldingen.

Dat is normaal, want spammers sturen e-mails naar veel niet-bestaande of verzonnen adressen, en jij krijgt alle foutmeldingen daarvan terug omdat jouw adres als From-adres staat ingevuld.

Het enige wat dan helpt is een goede spamfilter. Aan het probleem zelf valt helaas weinig te doen.