Wanneer je op reis bent, ondervind je haast altijd problemen om mails verstuurd te krijgen (via Outlook Express). Dat is echter makkelijk te verhelpen.

Intro

Wie op reis is en vanaf zijn eigen pc mail wil versturen via een e-mailclient als Outlook (Express) of Windows Mail, krijgt inderdaad vaak nul op het rekest. Je probeert namelijk berichten te verzenden via de SMTP-server van je eigen provider, terwijl je met het netwerk van een andere provider bent verbonden.

De meeste providers laten hun SMTP-servers echter alleen gebruiken door klanten die op dat moment effectief op hun netwerk zitten. Op die manier hopen ze spam van onbekende zenders te voorkomen.

Je kan verschillende pistes bewandelen om uit deze impasse te geraken, want je wil natuurlijk ook mails kunnen versturen wanneer je op reis bent. In dit artikel reiken we je een aantal mogelijke uitwegen aan. Je thuis-pc van op afstand overnemen (via Extern bureaublad of een gelijkaardige service) en zo je vertrouwde e-mailprogramma opstarten, laten we in dit artikel onbesproken.
 

STAP 1: E-mailverificatie

Omdat de meeste providers hun SMTP-server voorbehouden aan klanten – die zich dus hebben bekend gemaakt op het netwerk – is een mogelijke oplossing een authenticatie bij de SMTP-server van je provider. Voorwaarde is wel dat je provider dat ondersteunt.

Gewoonlijk is zo’n optie alleen weggelegd voor zakelijke gebruikers, niet zelden met een duurdere account of tegen een extra vergoeding. Kijk dat dus na voor je vertrekt.

In Outlook Express open je hiervoor in elk geval het menu EXTRA en kies je ACCOUNTS. Vervolgens selecteer je je eigen account en druk je op EIGENSCHAPPEN. Op het tabblad SERVERS plaats je een vinkje bij VOOR DEZE SERVER IS VERIFICATIE VEREIST en druk je op de knop INSTELLINGEN. Je provider kan je vertellen wat je hier nu precies verder moet invullen.

In Outlook werkt het niet veel anders: open het menu EXTRA, kies ACCOUNTINSTELLINGEN, selecteer je account en druk op WIJZIGEN. Druk dan op MEER INSTELLINGEN en open het tabblad SERVER VOOR UITGAANDE E-MAIL – waar je een vinkje plaatst bij VOOR DE SERVER VOOR UITGAANDE E-MAIL (SMTP) IS VERIFICATIE VEREIST.

STAP 1: E-mailverificatie

 

STAP 2: SMTP-server opsporen

Lukt het op die manier niet en wil je absoluut vasthouden aan je vertrouwde e-mailprogramma, dan zit er weinig anders op dan het te proberen met de SMTP-server van de provider waarmee je op dat moment verbonden bent. Een vriendelijk vraagje aan de hotelbalie lost misschien al een en ander op, maar desnoods baan je je zelf een weg naar de juiste SMTP-server.

Heb je geen flauw benul met welke provider je verbonden bent, open dan het Windows startmenu en tik cmd in bij UITVOEREN of bij ZOEKOPDRACHT STARTEN (Vista). Hiermee beland je op de opdrachtregel, waar je het commando tracert www.clickx.be intypt, bevestigd met de ENTER-toets.

Tracert staat voor traceroute: die laat je stapsgewijs zien welke router je systeem doorloopt om tot bij zijn eindbestemming te geraken. De kans is groot dat bij de eerste paar regels de naam van de provider opduikt – bij Telenet bijvoorbeeld zou hier iets staan als dD5E0FD92.access.telenet.be, gevolgd door een ip-adres. Wellicht kan je daaruit al de provider afleiden.

Zo niet, dan noteer je het ip-adres en tik je dat in op www.samspade.org. Druk op de knop WHOIS, en met wat geluk verschijnt hier de naam van de gezochte provider.

Nu nog de SMTP-server zien uit te vlooien. Dat is meestal een makkie, want er is een goede kans dat dit smtp.provider.landcode of mail.provider.landcode is (bijvoorbeeld smtp.cheapnet.it). Desnoods google je even naar SMTP-server providernaam.

TIP: Vind je de SMTP-server niet? Pluis dan ook even de databank op www.e-eeasy.com/SMTPServerList.aspx uit.
 

STAP 2: SMTP-server opsporen

 

STAP 3: SMTP-server aanpassen

Heb je eenmaal de juiste naam van de SMTP-server te pakken, dan hoef je die maar (tijdelijk) in te vullen in je e-mailclient. In Outlook Express open je hiervoor alweer het eigenschappenvenster van je e-mailaccount (zie stap 1) en ga je naar het tabblad SERVERS. Bij UITGAANDE E-MAIL (SMTP) onthoud of noteer je het oorspronkelijke adres en vul je het nieuwe in.

Idem dito bij grote broer Outlook: zodra je je eigen account hebt geselecteerd en op WIJZIGEN hebt gedrukt, vul je ook hier de nieuwe naam in bij SERVER VOOR UITGAANDE E-MAIL (SMTP). In principe lukt het nu wel, tenzij (de firewall van) je vakantieverblijf dergelijk verkeer alsnog zou blokkeren. In dat geval kan je altijd nog overstappen naar webmail (zie stap 5 en 6).

STAP 3: SMTP-server aanpassen

 

STAP 4: SMTP voor gevorderderden

Wissel je wel vaker van provider – bijvoorbeeld tijdens zakelijke trips – dan vind je het vast vervelend telkens tussen SMTP-servers te moeten schakelen. Je kan dan twee kanten op. Allereerst kan je gebruik maken van een wereldwijde SMTP-server als smtp2go. Je hoeft alleen maar smtp2go.com als SMTP-server in te vullen in je e-mailclient en klaar.

Deze dienst is jammer genoeg niet gratis, maar wel betaalbaar: vanaf circa 17 euro per jaar kan je het gebruiken (met een beperking van 50 verzonden mails per dag).

Een gratis alternatief is een tool als SMTP changer (alleen voor Outlook Express; gratis versie is beperkt tot twee verschillende SMTP-servers) of Mobile TCP. Deze programma’s laten je toe heel snel de gewenste SMTP-server aan te stippen – Mobile TCP kan dat normaliter zelfs automatisch op grond van het gedetecteerde externe (wan) ip-adres.

STAP 4: SMTP voor gevorderden

 

STAP 5: Webmail van je provider

Hoeft het versturen van e-mail niet per se via je vertrouwde e-mailclient te gaan, dan is webmail de elegantste oplossing. Zowat elke deftige provider biedt namelijk ook e-mailservices via het internet aan. Je hoeft je browser dan alleen maar af te stemmen op het juiste adres (vaak is dat http://(web)mail.provider.landcode, bijvoorbeeld http://webmail.skynet.be).

Zorg er wel voor dat je je gebruikersnaam en wachtwoord op zak hebt! Een nadeel is wel dat je dan wellicht geen mooi overzicht hebt van de mails die je op deze manier hebt verstuurd. Dat valt min of meer op te lossen door verstuurde mails in BCC naar je eigen adres te verzenden.

Bij thuiskomst kan je dan alsnog alle ontvangen mails opvissen in je vertrouwde e-mailprogramma en al die mails in BCC (via een filter) in de map VERZONDEN ITEMS onderbrengen.

STAP 5: Webmail van je provider

 

STAP 6: Mailen via GMail

Een handig alternatief is ook een gratis e-mailservice als GMail. Die kan niet alleen e-mails opvissen die naar je vertrouwde e-mailadres worden verstuurd, de service laat ook toe dat je mails verzendt met je reguliere e-mailadres als afzendadres. We bekijken deze laatste functie van naderbij.

Meld je aan bij je Gmail-account en klik rechtsboven op INSTELLINGEN. Open het tabblad ACCOUNTS en klik bij E-MAILBERICHTEN STUREN VANAF op de link NOG EEN E-MAILADRES TOEVOEGEN WAARVAN JE EIGENAAR BENT. Vul de gewenste naam in, evenals je vertrouwde e-mailadres.

Eventueel klik je hier ook op de link EEN ANDER ANTWOORDADRES OPGEVEN: dit zorgt ervoor dat een antwoord op de verstuurde mail op een ander e-mailadres zal toekomen. Druk op VOLGENDE STAP en bevestig met VERIFICATIE VERZENDEN. Je ontvangt nu op je vertrouwde adres een verificatiecode die je in het browservenster moet intikken.

Is dat gebeurd, druk dan op de knop CONTROLEREN. Je belandt opnieuw in het INSTELLINGEN-venster, waar je aanstipt wat Gmail precies hoort te doen wanneer je een bericht ontvangt: BEANTWOORDEN VANAF HETZELFDE ADRES WAAR HET BERICHT NAARTOE IS VERZONDEN of ALTIJD ANTWOORDEN VANAF MIJN STANDAARDADRES.

Dit laatste kan je eenvoudigweg aanpassen door de link ALS STANDAARD INSTELLEN aan te klikken, naast het gewenste adres.

STAP 6: Mailen via GMail

 

External links

Samspade

External links

SMTP-server list

External links

smtp2go

External links

SMTP changer

External links

Mobile TCP

External links

GMail