Hoe kan ik in Windows XP mijn e-mailaccounts op een usb-stick plaatsen, zodat ik ze zo naar een andere pc snel kan overzetten? Ik heb al geprobeerd om ze in Word 2003 te plakken, maar zo werkt het blijkbaar niet.
Didier Debruyne
Jammer genoeg vertel je er ons niet bij om welk e-mailprogramma het precies gaat. Werk je met Outlook Express, dan gaat het relatief eenvoudig.
Start het programma op, open het menu EXTRA en kies ACCOUNTS. Ga naar het tabblad E-MAIL en selecteer de eerste account.
Druk op de knop EXPORTEREN en geef het pad van je usb-stick op. Herhaal dit voor je andere accounts.
Op dezelfde manier kan je deze accounts nu in Outlook Express (of in Windows Mail) binnenhalen – dit keer druk je natuurlijk wel op de knop IMPORTEREN.
Een alternatief, waarbij je eventueel ook allerlei andere instellingen en/of de eigenlijke berichten kan back-uppen, is de gratis tool Outlook Express Backup. Het nadeel hiervan is wel dat je deze tool ook op de andere pc moet geïnstalleerd hebben om de back-up te importeren.
Werk je met Outlook, dan is zo’n operatie minder evident: na versie 2000 heeft Microsoft blijkbaar beslist de import/export van/naar iaf-bestanden niet langer meer te voorzien.
Wel kan je de hulp inroepen van een commercieel programma als BackRex Outlook Backup (circa € 24 – zo’n € 41 als je het meer universele BackRex Mail Backup verkiest, dat met alle belangrijke e-mailclients overweg kan).
Deze tool kan trouwens niet alleen de accountgegevens veilig stellen, maar onder meer ook je berichtenmappen, contactpersonen, of je kalender.
Je kan een gratis, beperkte demo downloaden, maar gelukkig behoort het exporteren en importeren van accounts niét tot die beperkingen!
Net als bij Outlook Express Backup heb je hier ook wel het nadeel dat dit programma op de ‘ontvangende’ pc moet geïnstalleerd zijn om data te kunnen importeren.