Intro
Wist je dat je met je elektronische identiteitskaart (eID) en de bijbehorende software documenten digitaal kan ondertekenen? Zo’n digitale handtekening is uniek en niet te kopiëren. Als je een document of mail digitaal ondertekent, dan weet iedereen die het leest met honderd procent zekerheid dat dat document van jou afkomstig is.
Die digitale handtekening is ook rechtsgeldig: ze geldt in alle opzichten als een echte handtekening. Helaas is zo’n digitale signatuur zetten (nog) niet zo eenvoudig. Deze workshop, een kaartlezer en de juiste software helpen je op weg.
STAP 1: Software downloaden
Eerst moet je de eID-software installeren. Surf naar www.eid.be en klik op INSTALLEER JE KAARTLEZER.
Kies op de volgende pagina voor QUICK INSTALL, dat je vindt aan de rechterkant van de pagina. Klik daarna op QUICK INSTALL WINDOWS (of MAC, als je een Apple-gebruiker bent). Ten slotte wordt je gevraagd het bestand op te slaan.
STAP 2: Kaartlezer aansluiten
Sluit je kaartlezer aan op een vrije usb-poort van je pc. Windows herkent normaal gezien automatisch de kaartlezer en installeert volledig zelf de nodige besturingssoftware.
Laat Windows het afweten? Controleer dan even de handleiding van je kaartlezer. Mogelijk heeft de fabrikant een cd-rom meegeleverd, met daarop de besturingssoftware. Installeer in dat geval de software van de cd-rom.
STAP 3: eID-software installeren
Ga op zoek naar het bestand dat je in stap 1 gedownload hebt, en voer het uit. Kies in het eID-installatieprogramma voor INSTALLEER DE EID SOFTWARE. De bestanden worden naar je pc gekopieerd.
Klik daarna op VOLGENDE. In het volgende scherm vraagt de software om je kaartlezer aan te sluiten. Omdat we die in stap 2 al aangesloten hebben, klik je gewoon op VOLGENDE. Steek je eID in de kaartlezer en klik nogmaals op VOLGENDE. Je gegevens verschijnen op het scherm. De software is nu geïnstalleerd.
STAP 4: Je gegevens bekijken
Vanaf nu kan je je gegevens bekijken door je kaart in de kaartlezer te steken en het eID-programma uit te voeren.
Dat programma vind je in je startmenu, onder BELGIUM-EID, EIDVIEWER. Klik in het programma op KAART, dan KAART LEZEN en uiteindelijk op JA.
Je krijgt een afbeelding te zien van je identiteitskaart, met niet alleen al de gegevens die je ook van je kaart zelf kan lezen, maar ook nog wat extra informatie, zoals je adres.
STAP 5: Pincode wijzigen
Toen je je nieuwe identiteitskaart ging afhalen in het gemeentehuis, moest je een pincode ingeven. Misschien koos je toen wel voor een unieke pincode. Erg veilig, want als iemand de pincode van je andere kaarten te weten komt, loopt je eID tenminste geen gevaar.
Langs de andere kant is het ook niet erg praktisch. Je eID gebruik je waarschijnlijk voorlopig nog niet te vaak, en dus is de kans groot dat je moeite hebt om de pincode te onthouden. Wie zijn pincode wil veranderen, hoeft daarvoor niet zonodig naar het gemeentehuis, maar kan dat gewoon met de eID-software.
Ga in het EIDVIEWER-programma naar het tabblad KAART EN PIN. Klik rechtsonder op WIJZIG PIN. Geef je oude en je nieuwe pincode in en druk op OK. Je pincode is nu gewijzigd.
STAP 6: Certificaten installeren
Om documenten digitaal te kunnen ondertekenen, moet je eerst de certificaten op je pc registreren. Dat doe je door het programma te openen en op het tabblad CERTIFICATEN te klikken.
Duw daar op het knopje REGISTREER en klik op OK. Klaar! Vanaf nu kan je documenten ondertekenen.
STAP 7: Documenten ondertekenen
Hoe je documenten moet ondertekenen, verschilt van programma tot programma. In alle Office 2003-programma’s doe je dat door in het EXTRA-menu op OPTIES te klikken, dan in het tabblad BEVEILIGING op DIGITALE HANDTEKENING te duwen en tot slot op TOEVOEGEN te klikken.
Steek je kaart in de kaartlezer, dubbelklik in het Word-menu op je naam en geef je pincode in. Je document is nu ondertekend.
In Office 2007 is dit proces heel wat eenvoudiger: klik in het OFFICE-menu op VOORBEREIDEN en dan op EEN DIGITALE HANDTEKENING TOEVOEGEN.