Hoe kan ik automatisch (werk)uren laten optellen in MS Excel. Ik werk nu met het decimaal stelsel: 15 minuten tik ik dan bijvoorbeeld in als 0,25. Ook mijn collega’s blijken op deze weinig efficiënte manier te werken. Hoe los ik dat op?
Greta Faes
Het ‘geheim’ zit in de manier waarop Excel naar tijden kijkt. Als jij 00:00 uur intikt (middernacht dus), interpreteert Excel dat als 0. Tik je 12:00 uur in (middag), dan is dat 0,5 voor Excel, en tik je bijvoorbeeld 23:59:59 in, dan ziet Excel dat als 0,999988426.
Aangezien Excel deze tijden dus als decimale getallen bewaart, kan het programma er probleemloos berekeningen op uitvoeren. Het verschil tussen twee tijdsmomenten berekent Excel dan heel eenvoudig door het begingetal van het eindgetal af te trekken.
Het verschil tussen 6:00 uur (0,25) en 18:00 (0,75) is dus 0,5 of een halve dag. Gewapend met deze wetenschap, kan je dus als volgt aan de slag.
Stel je in cel C2 8:00 invult, omdat je ’s morgens op dat uur begint te werken, en in cel C3 vul je 12:15 in, omdat op dat moment je middagpauze ingaat.
Hoe laat je Excel nu het verschil berekenen tussen beide tijdstippen? Dat los je heel eenvoudig met de volgende berekening op: =(C3-C2)*24. Het resultaat verschijnt nu als decimaal getal 4,25, en dat is het gezochte aantal uren.
Aangezien één volle dag voor Excel 1 is, hebben we het resultaat met 24 vermenigvuldigd. Op dezelfde manier kan je nu de eventuele werkuren in de namiddag erbij tellen. Zie ook de formule in de afbeelding =SOM((C5-C4)*24;(C3-C3)*24).