Ik moet vooraf even meegeven dat ik een nogal actief type ben: zwemmen, fietsen en lopen maakt me gelukkig. Maar hoewel ik dus sowieso al vrij veel beweeg, wilde ik toch heel graag met de Withings Pulse aan de slag. Harde data op je smartphone over jezelf zijn nu eenmaal leuk om wat dingen te leren, en om eventueel af en toe wat extra beweging te stimuleren.

Ben je niet het actieve type, of wil je eraan werken? Dan is de Pulse nóg interessanter, omdat hij je aanzet tot een gezonder leven. Op bewegingsvlak althans, want gezonder eten leert hij je (nog) niet.

Assistent

Wat doet de Pulse eigenlijk? Hij registreert elke stap die je zet, de hoogte die je klimt (via trappen), de afstand die je wandelt of loopt en de calorieën die je verbrandt. De Wereldgezondheidsorganisatie beveelt 10.000 stappen per dag aan. Het klinkt vreemd, maar met de Pulse in mijn broekzak of tas durfde ik 's avonds toch net wat meer stappen te zetten om toch maar aan die 10.000 stappen te geraken.

Onbewust ben je dus met je gezondheid bezig, en da’s altijd een goed teken! Bovendien kijk je, zeker in het begin, regelmatig na hoever je in de loop van de dag al staat met je stappen en de gewandelde afstand. Een reden te meer om op kantoor nog eens water te gaan halen, of om de trap te nemen. De Pulse is daarom ook alleen interessant voor iemand die zich wil engageren om meer te bewegen. Ben je dat niet van plan, dan zal je aan dit toestelletje weinig hebben.

Minimaal

Van zodra je de doos opent, valt op hoe klein en licht de Pulse is. Hij weegt amper acht gram, meet twee bij vier centimeter en is één centimeter dik. Ideaal om overal mee naartoe te nemen. Naast het toestelletje levert Withings ook een rubberen houder met bevestigingsklep en een armband mee.

De Pulse zelf is mooi mat afgewerkt, met een rubberachtige textuur. Hij heeft maar één knop om door de verschillende menu's te schakelen. Met veegbewegingen kan je dan je historiek zien tot twee dagen terug. Een toekomstige software-update moet ervoor zorgen dat je tot tien dagen terug kan kijken. Alleen bij direct zonlicht zie je niets meer op het schermpje van de Pulse, ondanks de OLED-techniek. Het schermpje is ook tamelijk krasgevoelig.

Smartphone only

De Pulse kan je enkel synchroniseren met een Android- of iOS-toestel. Iedereen die dit graag op een Windows- of Mac-computer wil doen, heeft pech. En dat ondanks de microUSB-aansluiting onderaan; die dient enkel om te laden. De synchronisatie met je smartphone verloopt via Bluetooth, manueel of automatisch.

Bij mij durfde de synchronisatie wel eens fout lopen. Dan moest ik de Pulse opnieuw opstarten, of op mijn smartphone Bluetooth uit- en inschakelen. Tijdens mijn testperiode van zes weken gebeurde dat drie keer. Hopelijk lost Withings dat euvel snel op. Sinds de laatste update begin augustus kruis ik mijn vingers, omdat het probleem niet meer opnieuw opduikt.

In de Pulse zit ook een hartslagmeter, vandaar zijn naam. Volgens Withings is het zelfs 's werelds allerkleinste hartslagmeter. Dat klinkt fijn, maar echt goed werkt hij niet. Regelmatig moest ik mijn hartslag twee tot drie keer meten voordat de waarde echt klopte. Bovendien snap ik het nut ervan niet helemaal. Tijdens het joggen is het vrij onhandig en om doorheen de dag mijn stressniveau te meten, voel ik zo wel. Leuk als extra, maar ik betwijfel of veel mensen deze functie gaan gebruiken.

Slaapanalyse

De gegevens die de Pulse registreert, zijn behoorlijk accuraat. De stappenregistratie is quasi foutloos en ook de afstand die je wandelt, zit er niet ver naast. Je kan hem ook gebruiken om na het joggen een indicatie te krijgen van de gelopen afstand. Na je sessie druk je gewoon op de knop van de Pulse om een samenvatting van je te zien.

Op mijn met gps gemeten loopafstand geeft de Pulse gemiddeld een fout van 25% extra. Niet ideaal, maar goed genoeg als ruwe indicatie. Gebruik de meegeleverde armband wel enkel om te slapen. Als stappenteller is hij waardeloos. Het aantal verbrande calorieën zou ik met een korrel zout nemen. Het kan prima dienen als motivator, maar beschouw het zeker niet als referentiepunt om een extra dessert te verantwoorden.

Een verrassend interessante functie is de slaapanalyse. Plaats de Pulse in zijn armband, activeer de slaapanalyse en druk de ochtend erna op de knop wanneer je wakker wordt. Daarna krijg je op je smartphone een tijdsanalyse te zien: hoelang je wakker bent gebleven, en hoelang je in een lichte en diepe slaap was. Die waarden worden vergeleken met de richttijd van acht uur slapen, met een percentage op 100 hoe goed je hebt gescoord. Zo weet je meteen waarom je de volgende dag nog zo moe bent.

Slimmerik

De Withings Pulse is een behoorlijk slim ding, maar hij zou best wel wat extra feedback mogen geven. Vooral bij de slaapanalyse was iets meer duiding handig geweest om te weten hoe je beter kan slapen. De batterij houdt het anderhalve week uit. Opladen duurt slechts een uurtje.

Ik had verwacht dat na twee weken de verveling zou opduiken, maar na zes weken testen betrap ik me er nog steeds op hoe dikwijls ik op het einde van de dag loer om te zien of ik aan 10.000 stappen zit. Toegegeven, de slaapanalyse doe ik niet dagelijks, maar elke andere functie vind ik een uitstekende stimulans om meer te bewegen. Alleen al daarvoor kan ik de Withings Pulse bij iedereen aanraden die goede voornemens heeft om meer te bewegen en zich gezond te voelen.