RECENSIEOVERZICHT
  • Makkelijk te installeren
CON
  • Niet echt nuttig

Beetje wantrouwend aangelegd? Met deze LiveCam kan je de hond of je huisgenoten van op locatie in het oog te houden. Als je een iPhone of Android-toestel hebt, tenminste.

Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.

In deze Starter Kit zit een camera en een powerline adapter. Je hoeft dus geen complete Devolo-uitrusting in huis te hebben om het ding aan de praat te krijgen. De installatie is vrij makkelijk. Je plugt de adapter in naast je router en verbindt hem met een ethernetkabeltje. Ik zet mijn LiveCam in de woonkamer, steek hem daar in het stopcontact, en hij is meteen verbonden met mijn netwerkje. Het moeilijkste onderdeel van de installatie blijkt het ingeven van het (ellenlange) identificatienummer van de camera in de app op mijn iPhone.

Smartphone vereist
Dat lees je goed: om de beelden van deze LiveCam te zien, heb je een smartphone of tablet nodig. De Cockpit-app van Devolo is er ook voor je computer, maar de beelden van je camera bekijken, werkt voorlopig alleen op Android of Apple, en dus niet op – pakweg – een laptop. Of toch niet zonder allerlei omwegen en virtualisatiesoftware te gebruiken.
De smartphone-app werkt wel goed. Het is best cool om van aan mijn bureautje op kantoor mijn telefoon te openen en even te kijken wat de hond thuis allemaal uitsteekt. Maar daar blijft het ook een beetje bij. Ik kan moeilijk de hele dag naar mijn smartphone staren. Om echt nuttig te zijn, mis ik iets als een bewegingsdetector, die bijvoorbeeld een foto neemt en een berichtje stuurt als er effectief iets gebeurt. Ik kan overdag wel eens naar de app kijken, maar meestal is mijn living maar saai en statisch en ik kan de camera ook niet via de app roteren.

Niet nuttig
Hoewel dit technisch een enorm leuk product is, dat goed in elkaar zit, vind ik het dus wat verwarrend. Het is me namelijk niet meteen duidelijk waarvoor ik het zou gebruiken. Je kan de LiveCam eventueel aan de voordeur hangen om te kijken wie er aanbelt, maar in de tijd die je nodig hebt om de app op te starten en de camerabeelden te laden, kan je net zo goed de trap afkomen. Tenzij je in een bijzonder groot huis woont, uiteraard. Als manier om de hond of de kinderen in het oog te houden, vind ik het minder boeiend. Je kan deze camera niet op een schermpje op je bureau laten projecteren, om de simpele reden dat meeste Android- en iOS-toestellen al na een paar seconden automatisch in een energiebesparende ‘off’ modus springen. En als er effectief ingebroken wordt, heb je geen opgenomen video. Je kan wel een foto nemen van het beeld dat je camera maakt, maar dan moet je de inbreker al toevallig betrappen. Het nut van dit toestel lijkt me voorlopig dus vrij beperkt.