Wie na een traumatische ervaring een half uur Tetris speelt, heeft minder kans om in de week erna flashbacks van de nare gebeurtenissen te krijgen. Een Britse studie onderzocht veertig mensen en vond de verklaring waarom de Russische klassieker goed is voor de gezondheid.

De psychiatrische afdeling van universiteit van Oxford onderzocht twee groepen van twintig kandidaten. Beide groepen kregen een fragment van twaalf minuten te zien met schokkende beelden van doden en gewonden. Een half uur later kregen ze eenvoudige opdrachten en achteraf mocht één groep gedurende dertig minuten Tetris spelen.

De daaropvolgende week moesten de deelnemers aangeven hoeveel flashbacks ze sinds de traumatische video hadden gekregen. Bij de niet-gamende groep lag het gemiddelde net onder de zeven. Binnen de Tetris-groep lag het gemiddelde op 2,87.

Geheugentekort
De wetenschappelijk verklaring voor de medische impact van Tetris lijkt opmerkelijk veel op die van een overbelaste computer. Traumatische flashbacks zijn zogenaamde visuospatiële denkbeelden. Visuospatiële cognitieve taken (visueel dingen herkennen) gebruiken echter dezelfde hersendelen. Een puzzelspel zoals Tetris eist dus in principe de systeembronnen van uw hersenen op, zodat er minder ruimte is om flashbacks te genereren.

External links

Lees hier het onderzoek