Het nieuws dat Belgacom Scarlet gaat overnemen lokt gemengde reacties uit van verschillende spelers op de internetmarkt. De telecomgroep neemt zowel de Belgische poot over als de afdelingen in Nederland en de Nederlandse Antillen. Het bedrijf zet dus voor het eerst voet aan wal in de providermarkt van onze noorderburen.
Scarlet heeft honderdtachtigduizend klanten, van wie tachtig procent in België zit. Jan Margot, woordvoerder van Belgacom, verklaart de interesse in het bedrijf. "Zij hebben een bepaald segment van de markt. Dat zijn klanten die genieten van een ander soort tarief en die dus niet bij ons zitten." Margot benadrukt dat Scarlet een onafhankelijke business-unit blijft onder Belgacom. Het is dus eerder een manier om nieuwe, goedkopere producten en abonnementen aan te bieden.
Gezien de omvang van overname moeten de mededingingsautoriteiten hun fiat geven. Volgens Margot kan dit weinig problemen opleveren. "Er zijn al soortgelijke precedenten geweest in de Europese markt. We zien dus niet in waarom dit niet zou kunnen."
Telenet zwijgt
Dat de grootste provider van ons land de nummer drie overneemt, vindt niet iedereen prettig. "Wij zijn bezorgd", klinkt het uit de mond van Luc Stroobant, voorzitter van de vereniging voor telecom- en internetklanten Tik. De overname fuseert de twee grootste ADSL-aanbieders in ons land. Als we de posities op de nationale internetmarkt bekijken, dan zit enkel nog Telenet tussen hen in.
De Mechelse kabelprovider blijft voorlopig de grote afwezige in het debat. De nummer twee van de Belgische providermarkt houdt de lippen stijf op elkaar. Het bedrijf is beursgenoteerd en vindt nu al reageren ongepast. Maandag presenteert Telenet zijn jaarresultaten en op dat moment zal het reageren op het overnamenieuws.
Geen drama voor EDPNet
Een verrassende reactie komt er van de alternatieve provider EDPNet. Zij maken voor een groot deel gebruik van het Scarlet-netwerk, maar zien de overname niet meteen als een drama. "Op deze manier wordt Scarlet op financieel vlak een veel stabielere speler", zegt Karolien Van Acker, marketingmanager van het bedrijf. Ze alludeert hiermee op de geruchten dat Scarlet al een tijdje in een slechte financiële situatie zou zitten. Ook voor technische ondersteuning ziet Van Acker een mogelijke verbetering. "Waarschijnlijk kunnen wij nu rechtstreeks contact opnemen met Belgacom als er problemen zijn."
Federaal parlementslid en IT-specialist voor CD&V Roel Deseyn ziet de overname ook niet meteen als een probleem. Hij verklaart aan onze collega’s van IT Professional dat hij niet meteen tegen de overname gekant is. Een voorwaarde voor de goedkeuring moet dan wel zijn dat Belgacom zijn VDSL2-netwerk openstelt.
Voor kleine providers die het netwerk van Scarlet gebruiken verandert er inderdaad weinig, zegt Gert Post, algemeen directeur van het bedrijf, in een gesprek met de redactie. Ook werknemers of internetabonnees bij het bedrijf gaan niets merken van de overname. "Wij blijven onafhankelijk functioneren. Op de facturen blijft onze naam staan en klanten zullen niets van de overname merken." Op dit moment spreekt Post het personeel van zijn bedrijf toe, maar ook voor hen verandert er dus niets.