Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.

Een aantal Wii-gamers klaagt over zwarte puntjes en streepjes op het scherm. De artefacten zijn het gevolg van een productiefout. Nintendo is bereid de toestellen kosteloos te vervangen.

Het euvel begint met piepkleine zwarte puntjes, die al snel uitgroeien tot opvallende grafische fouten. In het ergste geval worden games vrijwel onspeelbaar.

Volgens de geruchtenmolen zou het falen van de grafische chip een gevolg zijn van onvoldoende koeling tijdens langere gamingsessies. Anderen beweren dat de permanente verbinding met internet via de functie WiiConnect24 aan de basis van het probleem ligt. Hardwarefabrikanten spelen op die geruchten in door diverse niet-officiële USB-ventilators voor het spelsysteem te verkopen.

Veerle van der Jeugt, marketingassistent bij Nintendo Benelux, stelt de gamers gerust. “Er is geen sprake van overhitting. Merkt u zwarte puntjes en streepjes op, dan is er een productiefoutje aan het spelsysteem. In dat geval kunnen de Wii-bezitters hun spelsysteem opsturen naar de dienst naverkoop van Nintendo, op voorwaarde dat ze hun aankoopbewijs nog hebben en ook meesturen. Dit kan op het antwoordnummer 2000-63 in Antwerpen.”

Vertoont uw Wii soortgelijke grafische fouten, dan kunt u het best zo snel mogelijk contact opnemen met Nintendo. Voor meer informatie over hoe u de console moet terugsturen, kunt u terecht bij de technische dienst. Aangezien de consument recht heeft op twee jaar garantie (“Nintendo geeft 12 maanden garantie op hardware. Volgens de Europese wetgeving moet de detailhandel aan de eindgebruiker 24 maanden garantietermijn geven”, aldus Nintendo), vervangt de fabrikant de console kosteloos.

Het Wii-spelsysteem wordt eerst gecontroleerd. Uw aangekochte Virtual Console-spellen en ongebruikte Wii Points worden overgezet naar het vervangende toestel. Deze worden vervolgens gelinkt aan het nieuwe serienummer. Hoewel er meerdere discussies over het manco lopen op internet, ontving Nintendo Benelux nog niet veel meldingen.

Een extra ventilator is volgens Van der Jeugt niet nodig. “De ingebouwde ventilator is meer dan voldoende voor het Wii-spelsysteem. Indien u de Wii helemaal hebt ingebouwd en de ventilator niet kan werken, dan kan dat wel een probleem veroorzaken.”

Technische dienst Nintendo België (10.00-18.00 uur): tel. 03-224-7683

External links

Nintendo

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.