De twee grootste Amerikaanse internetverstrekkers, AOL en Yahoo!, zijn vorige week gestart met een proef van een betalend e-mailsysteem. E-mails met een digitale postzegel moeten sneller bij de bestemmeling geraken.

Met de Goodmail-dienst komt de e-mail rechtstreeks in de mailbox van de persoon waarvoor hij bedoeld is. De dienst zorgt ervoor dat de e-mail wordt bezorgd zonder omwegen en oponthoud in allerlei spamfilters of beveiligingstoepassingen. Daar staat natuurlijk wel de betaling van je postzegel tegenover.

De bedoeling van het nieuwe systeem is om spam te ontmoedigen en om allerhande virussen en wormen uit de mailbox te houden. Per “gefrankeerd” bericht betaal je tussen de 0,25 en 1 dollarcent. Dat lijkt weinig maar intensieve e-mail-gebruikers vrezen voor torenhoge rekeningen aan het einde van de maand. AOL en Yahoo! hebben daarom de keuze gelaten tussen gratis (en onveilig) of betalend mailen.

Tot nader order blijft e-mailen in ons belgenlandje echter gratis.

External links

AOL

External links

Yahoo!