De webbrowser van Opera is voortaan gratis en reclamevrij verkrijgbaar. De Noorse browsermaker hoopt zo concurrent Firefox van de tweede plaats te stoten.
Opera had al een gratis versie, maar deze browser werd ontsierd door reclamebanners. Wie reclamevrij wou surfen, diende 34 euro op tafel te leggen. Opera Software gooit het roer nu drastisch om en kiest resoluut voor een groter marktaandeel.
Vanaf vandaag biedt Opera computergebruikers één enkele browser aan: gratis én reclamevrij. Voor premium support rekent de browsermaker 24 euro per jaar aan. Abonnees krijgen dan binnen de 24 uur technische ondersteuning via e-mail. Wie niet wil betalen voor support, kan terecht bij de online hulppagina’s, die gratis toegankelijk blijven.
Opera wil nu de tweede grootste browser op de markt worden. Om deze ambitie waar te maken, moet Opera wel eerst over Firefox wippen, de populaire openbronbrowser van de Mozilla Foundation. Uit recente cijfers blijkt dat Firefox een marktaandeel heeft van 8,3 procent. Microsoft Internet Explorer staat onbedreigd op nummer één (86,3 %), Opera bungelt op de vijfde plaats met slechts 0,62 procent marktaandeel.
Opera hoopt het wegvallen van de inkomsten uit licenties te compenseren door deals te sluiten met zoekmachines. De Noren hebben nu al een overeenkomst lopen met Google, waarbij Opera een deel van de reclameopbrengsten krijgt telkens een Opera-gebruiker op een gesponsord zoekresultaat klikt.
Alleen de desktopversie van Opera is gratis. Voor mobiele versies (Windows Mobile, Symbian 6 en Series 60) blijft de bestaande prijzenpolitiek gehandhaafd.