Handelaars in de IT-sector nemen het niet zo nauw met de nieuwe wet op de garantie. In plaats van de wettelijk voorziene twee jaar waarborg, beperken bijna alle verkopers de garantieperiode tot een jaar. Dit concludeert Clickx Magazine na een grootscheeps onderzoek. De resultaten zijn te lezen in Clickx Magazine 96 van 28 juni.
Sinds 1 januari van dit jaar geldt een waarborg van twee jaar op alle consumentengoederen, zoals televisietoestellen of wasmachines, maar ook computers en software. Wordt binnen die periode een gebrek aan het product vastgesteld, dan moet de verkoper het goed vervangen of herstellen. Is dit niet mogelijk, dan heeft de consument recht op een financiële tegemoetkoming of de teruggave van de volledige aankoopsom. De nieuwe wetgeving geldt in alle landen van de Europese Unie.
De praktijk is evenwel anders. Een half jaar na invoering blijkt de nieuwe wet dode letter: alle door Clickx Magazine ondervraagde verkopers spreken nog steeds over ‘fabrieksgarantie’ en beperken de garantieperiode tot een jaar. In bepaalde gevallen moet de klant zelfs extra betalen voor een uitbreiding van de commerciële garantieperiode, zelfs als die nog geheel of gedeeltelijk binnen de wettelijk voorziene garantieperiode valt.
Zo is er bijvoorbeeld ook het AppleCare Protection Plan voor de populaire muziekspeler iPod: om de aangeboden garantieperiode te verlengen van 1 jaar tot de wettelijk verplichte 2 jaar, rekent Apple de klant 79 euro aan. Ook computerboer Dell beperkt de standaard garantietermijn tot 1 jaar, maar tegen betaling kan je het verlengen tot 3 jaar.
De garantiewet legt de verantwoordelijkheid bij de verkoper: die moet twee jaar garantie aanbieden aan de consument. En daar knelt nu juist het schoentje, want de wettelijke garantieperiode geldt niet voor hardware- en softwarefabrikanten, die hun garantieperiode veelal beperken tot een jaar. Nadien draait de verkoper van de producten dus op voor de kosten.”
De winstmarges binnen de IT-sector zijn al heel klein. Als de verkoper nog eens de lasten van de verlengde garantieperiode moet dragen, dan is dat voor veel handelaars economisch niet meer haalbaar. De vraag is dus: waarom wordt de garantieperiode niet uitgebreid naar fabrikanten?
Ook de overheid gaat niet vrijuit. Tegen overtreders wordt nauwelijks opgetreden. Het departement Consumentenzaken van Freya Vandenbossche beperkt zich tot het organiseren van campagnes, maar komt niet tussenbeide. Voor geschillen met een verkoper in het buitenland, kan de consument wel terecht bij het Europees Centrum voor de Consument. Belgen die in eigen land kopen, kunnen hun rechten alleen maar afdwingen via de rechtbank.