Met een spotgoedkope abonnementsformule voor digitale muziek lanceert Yahoo! een frontale aanval op concurrerende muziekdiensten. Opvallend is de mogelijkheid om bestanden uit te wisselen via Yahoo! Messenger.

Met een spotgoedkope abonnementsformule voor digitale muziek lanceert Yahoo! een frontale aanval op concurrerende muziekdiensten. Opvallend is de mogelijkheid om bestanden uit te wisselen via Yahoo! Messenger.

De nieuwe muziekdienst Yahoo! Music Unlimited viseert in eerste instantie gelijkaardige abonnementsformules van Napster en RealNetorks, die al langer een muziekabonnement aanbieden. Abonnees van Yahoo! Music Unlimited betalen gedurende een niet nader bepaalde introductieperiode maandelijks 6,99 dollar of 4,99 dollar bij afsluiten van een jaarabonnement, ruim de helft minder dan concurrenten Napster To Go en Real Rhapsody.

Bij muziekabonnementen krijgen abonnees voor een vast bedrag per maand vrij toegang tot de volledige muziekcollectie. Zolang klanten het abonnementsgeld betalen, mogen ze zoveel nummers als ze maar willen streamen of downloaden naar een computer of muziekspeler. Ze worden echter nooit eigenaar van de muziekbestanden: eens de abonnementsperiode afgelopen is, belet het ingebakken DRM-systeem het afspelen van de songs. Al blijft altijd de mogelijkheid bestaan om een bepaald nummer aan te kopen en te branden op een muziekschijfje.

Ook Yahoo! Music Unlimited biedt deze optie aan, bovendien tegen een scherpe prijs: 79 dollarcent per nummer. De internetgigant komt hiermee in het vaarwater van Apple terecht, dat met iTunes Music Store de onbetwiste marktleider is op het vlak van digitale muziekdownloadwinkels. Apple rekent veelal 99 dollarcent per song aan.

Opvallend is de sterke integratie met Yahoo! Messenger. Geheel in overeenstemming met de trend van de dag legt Yahoo! sterk de nadruk op het communityaspect van muziek: via het chatprogramma kunnen abonnees playlists uitwisselen en muziekbestanden delen. En ongetwijfeld zal Yahoo! zijn instant-messagingprogramma ook gebruiken om de nieuwe muziekdienst te promoten.

Na de aankondiging van Yahoo! namen de aandeelkoersen van Napster en RealNetworks een fikse duik. Na beurssluiting zakte de koers van de Napster-aandelen met 20 procent, de aandelen van RealNetworks verminderden 11 procent in waarde. Een woordvoerder van RealNetworks liet al weten dat het bedrijf geen zin heeft in een prijzenoorlog: “Voorlopig nemen we een afwachtende houding aan. Onze eerste doelstelling is opnieuw winst te maken, niet om verstrikt te geraken in geldverslindende gimmicks.”

Yahoo! Music Unlimited is enkel beschikbaar voor Amerikaanse internetgebruikers, maar het internetbedrijf steekt niet onder stoelen of banken dat het ook plannen heeft om de Europese digitale muziekmarkt te veroveren. Het zal nog even duren vooraleer de huurformule zijn weg vindt naar Belgiƫ of Nederland, maar de nieuwe muziekdienst van Yahoo! kan de belangstelling voor muziekabonnementen alleen maar aanzwengelen.

Met een bijdrage van John Borland, News.com

External links

Yahoo! Music Unlimited