In 2003 was het al waar, maar volgens cijfers van IDC blijft het een waarheid als een koe: draadloze netwerken zijn vooral bij thuisgebruikers populair. En dat was goed nieuws voor verkopers als Siemens, Cisco (Linksys), Netgear, D-Link en Zykel. Zij zagen de markt voor WLAN-producten in de EMEA-zone (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) in het voorbije kwartaal groeien met meer dan negen procent.
Maar verkopers die enkel producten voor de bedrijfssector uitbrengen, wisten nauwelijks van de groei te profiteren, merkt IDC op. WiFi blijkt dan ook vooral bij thuisgebruikers een waar succesnummer. Van de miljoen draadloze routers en gateways die in de voorbije drie maanden werden verscheept, ging het merendeel naar de residentiële markt.
De studie van IDC ligt in de lijn van eerdere observaties door de WiFi Alliance, de organisatie die WiFi-producenten certificeert. In maart merkte de alliantie – een beetje tot hun verbazing – dat draadloze producten in Europa vooral thuisgebruikers wisten te bekoren. Dit ondanks het feit dat vele WiFi-producten, zoals Centrino-notebooks, een zakelijke bijklank hebben.
Wellicht zijn bedrijven van mening dat Wifi nog te onveilig is om op grote schaal te te implementeren; Wifi wordt dan ook meer afgestemd op de consumentenmarkt. Toekomstige varianten zullen daarom functies bevatten om gaming en het beter doorsturen van video mogelijk te maken.