Nu de iPod zo belangrijk is geworden, kan Apple nog wel als computerfabrikant beschouwd worden? Jawel, denkt een nieuw onderzoek, want een belangrijk deel van de iPod-gebruikers zal de overstap naar de Mac maken.

Nu de iPod zo belangrijk is geworden, kan Apple nog wel als computerfabrikant beschouwd worden? Jawel, denkt een nieuw onderzoek, want een belangrijk deel van de iPod-gebruikers zal de overstap naar de Mac maken. De populaire muziekspeler zou zo Apple eindelijk een hoop nieuwe klanten voor de iMac of iBook kunnen opleveren.

Tot die conclusie komt Piper Jaffray-analist Gene Munster, waarna hij prompt het Apple-aandeel opwaardeerde van 52 naar 100 dollar (momenteel staat het aandeel op 61 dollar per stuk). Volgens Munster is er een toenemend bewijs dat de iPod als een lokmiddel voor Mac-computers fungeert. Tevreden iPod-gebruikers zouden immers geïnteresseerd raken in andere Apple-producten, zoals de notebooks en designdesktopcomputers.

Munster komt niet zomaar tot die vaststelling. Hij baseert zich op een bevraging bij 200 iPod-gebruikers in de V.S., waarvan 154 over een pc beschikte. Na hun aankoop schakelde 6 procent van die pc-groep over op een Mac, terwijl 7 procent stelt dat ze de overstap in de komende twaalf maanden gaat doen. Bij het herschatten van de aandeelkoers ging Munster ervan uit dat in de realiteit slechts de helft van die dertien procent een Mac koopt.

Nochtans is de iPod een relatief ‘neutraal’ product dat geen expliciete verwijzingen naar de iBook of iMac bevat. De speler, samen met het iTunes-programma, laat veel pc-gebruikers wel voor het eerst kennismaken met Apple-producten, zegt Steven Van den Eynde, marketingverantwoordelijke bij Apple. Hij heeft geen cijfers over het aantal mensen dat na de aanschaf van een iPod een Apple-computer kocht.

“Tijdens het recente designsalon in Kortrijk was er wel veel meer concrete interesse voor de iBook en iMac dan bij de laatste editie van de beurs, twee jaar geleden.” Volgens Van den Eynde lokt de iPod in de V.S. in elk geval meer mensen naar Apple dan de opzienbarende Switch-campagne van enkele jaren geleden. In het voorbije kwartaal verkocht Apple wereldwijd iets meer dan twee miljoen iPods.

External links

Apple