De Mozilla-organisatie heeft vandaag de langverwachte en definitieve versie uitgebracht van de Firefox-browser. Met de release van Firefox 1.0 is een belangrijke mijlpaal bereikt in de zoektocht naar een alternatief voor Internet Explorer.
Microsoft hoeft zich voorlopig (nog) geen zorgen te maken: recent onderzoek wijst uit dat 92 procent van de internetters via Internet Explorer surft. Voor veel gebruikers staat de blauwe ‘E’ op hun desktop gelijk aan internettoegang. Firefox is echter wel met een bescheiden opmars bezig: het marktaandeel van twee procent dat Internet Explorer verloor, komt vrijwel geheel voor rekening van Firefox.
Mozilla heeft aangegeven dat het met Firefox eind 2005 een marktaandeel van tien procent van de browsermarkt wil scoren. Gezien de trend over de afgelopen maanden lijkt dat alleszins realistisch. Mozilla zal ook een uitgebreide reclamecampagne voeren voor z’n browser – onder andere in The New York Times.
Firefox is om een aantal redenen een betere keuze dan IE, betoogt Mozilla. De strengere beveiliging en ingebouwde pop-upblokkering betekent dat het overzicht tijdens het surfen bewaard blijft en kwaadaardige software niet onverhoeds de machine kan bereiken.
De browser bevat ingebouwde beveiligingen tegen phishing en spoofing, technieken om de surfer te laten geloven dat hij naar een site kijkt van een betrouwbare instelling. In werkelijkheid zijn zulke sites ontworpen om persoonlijke gegevens afhandig te maken.
Wie regelmatig veel sites tegelijk opent, zal de tabbed browsing-functionaliteit waarderen. Firefox neemt dan op de taakbalk maar één plaats in, maar kan in dat venster een oneindig aantal sites in tabbladen weergeven.
Verder bevat de browser tientallen zogenaamde extensies waarmee de browser naar eigen wens is aan te passen. Een importfunctie van cookies en favorieten voor Internet Explorer en andere browsers maakt de overstap naar Firefox pijnloos.
Met de introductie van versie 1.0 is ook
De relatieve onbekendheid van Firefox kan de groei nog hinderen. De browser is vooral bekend onder gebruikers die technisch verder staan dan de gemiddelde internetter. Nu de mijlpaal van versie 1.0 is bereikt, moet de promotie van het alternatief voor Internet Explorer nóg sterker worden opgepakt.