Al enige tijd doen geruchten de ronde dat zoekmachine Google werkt aan een nieuw softwareprogramma. Sommigen beweren dat het een eigen browser wordt, anderen geloven dat Google zich op het terrein van chatsoftware waagt. Nieuwe aanwijzingen lijken dit laatste te bevestigen.

Die nieuwe aanwijzingen doken op uit de pas gelanceerde desktopzoeksoftware van Google. Richard Smith, een bekende Amerikaanse beveiligingsconsulent die onder andere de maker van het Melissa-virus ontmaskerde, onderzocht de machinecode van de Google Desktop Search. Een simpele zoekopdracht in de code onthulde het protocol “google_im://” in een programmabibliotheek.

Volgens Smith is dit een sterke aanwijzing dat Google achter de schermen een chatprogramma voorbereidt dat geïntegreerd zal worden met de andere Google-producten. Google zelf ontkent dat echter. Volgens een woordvoerder stootte Smith enkel op een stukje code dat de berichten van AOL Instant Messenger (AIM) kan opvangen om ze in de Google Desktop Search doorzoekbaar te maken. Google bereidt naar eigen zeggen geen instant-messenger voor.

Het bedrijf heeft nochtans al de nodige kennis in huis sinds het afgelopen zomer Picasa overnam. Picasa is een dienst voor het delen van online fotoalbums die nu met de Blogger-weblogdienst (eveneens van Google) geïntegreerd is. Samen met Picasa kreeg Google echter ook Hello in handen. Dat is de instant-messenger van Picasa waarmee ook foto’s uitgewisseld kunnen worden.

Het zou bovendien niet zo vreemd zijn als Google uitpakt met een eigen chatprogramma. Concurrent Microsoft bijvoorbeeld, heeft de MSN Messenger, die ook samenwerkt met de Hotmail-maildienst. Google zou een gelijkaardig duo kunnen uitwerken met Gmail. Het zou het bedrijf op financieel vlak trouwens een duwtje in de rug kunnen geven. De instant-messenger zou namelijk ook gepersonaliseerde tekstadvertenties van het AdWords-systeem kunnen tonen, net zoals Gmail dat al doet. Het bereik van AdWords zou daarmee fors vergroten.

Extra financiële ruimte is bovendien meegenomen, want Google wordt langs meerdere kanten belaagd door concurrenten. America Online (AOL) liet de afgelopen week weten dat het een eigen desktopzoekprogramma klaarstoomt. Het programma, dat door een onbekende derde partij werd ontwikkeld, moet gelijkaardige functies als dat van Google bieden. Beide producten kunnen zoeken in Microsoft Office-bestanden, mediabestanden, chatlogs en de cache van Internet Explorer. AOL heeft wel het nadeel dat het programma zijn introductie in de markt van zoektechnologie is. Voor online zoekopdrachten baseert de AOL-portaalsite zich op de zoekmotor van Google.

Met een bijdrage van Stefanie Olsen, CNet.