Sinds enkele dagen duiken ze her en der op in Vlaanderen, de reclameaffiches met een intrigerend mannenhoofd en de tekst Ikbenjan.be'. Welke gek plaatst zijn foto op reclamepanelen om zijn weblog te promoten?

Sinds enkele dagen duiken ze her en der op in Vlaanderen, de reclameaffiches met een intrigerend mannenhoofd en de tekst ‘Ikbenjan.be’. Welke gek plaatst zijn foto over heel Vlaanderen op 20 vierkante meter uitvergroot om reclame te maken voor zijn weblog?

In de trein, op school, online op enkele weblogs en zelfs in het gastenboek van Jans website wordt druk gediscussieerd over de identiteit van Jan. Is hij een graficus die zijn talenten wil tonen? Gaat het om een nieuwe weblogger met een paar duizend euro te veel? Of is het een promotiestunt van Skynet Blogs, om meer mensen aan het webloggen te krijgen?

Op zijn homepage schrijft Jan dagelijks in zijn weblog. Hij heeft een online fotoalbum, onder meer van de barbecue bij een vriend, en wie interesse heeft in zijn zus, mag ze volgens de pagina Wiewilmijnzus meteen meenemen. Het lijkt een doodnormale homepage, maar toch klopt er iets niet. Het is allemaal té goed gemaakt en de site spoort je net iéts te nadrukkelijk aan om je eigen homepage in mekaar te knutselen.

Een zoekopdracht bij DNS.be, de Belgische domeinnaambeheerder, bevestigt ons vermoeden. De domeinnaam ikbenjan.be is niet de eigendom van een zekere Jan, maar staat op naam van Marc Van Wesemael, de directeur van DNS.be. Een promotiestunt voor Belgische domeinnamen! Hallo, meneer Van Wesemael? “Inderdaad, uw vermoeden klopt”, bevestigt hij aan ZDNet België. Voor Franstalig België is er dan ook een exacte kopie op jesuisjean.be.

Sinds vorige woensdag worden de affiches van Jan over heel Vlaanderen opgehangen. Ze missen hun doel in elk geval niet. Volgens een melding in Jans weblog kwamen maandag ruim 11.500 bezoekers op de site een kijkje nemen. “Er ontstond inderdaad heel wat commotie rond”, vertelt Van Wesemael. “We kregen veel vragen, onder meer van journalisten, en ook verschillende weblogs schreven erover”.

Er zijn vandaag ruim 360.00 Belgische domeinnamen actief. Dat zijn er een heleboel, maar het kan nog beter. De Nederlanders verkochten er bijvoorbeeld al meer dan 1,2 miljoen. Is de campagne van DNS.be bedoeld om het .be-domein even populair te maken? “Dat zou te simplistisch zijn”, weerlegt Van Wesemael. “Volgens de statistieken lopen we inderdaad achter op landen als Nederland en Duitsland, maar op Frankrijk of Italië hebben we dan weer een voorsprong”.

“We zijn een vzw, dus een grotere omzet halen is niet ons doel.” De Belgische domeinbeheerder wil daarentegen het belang van een identiteit op het internet onder de aandacht brengen. “Een vereniging kan dat makkelijker doen dan een bedrijf, waar altijd commerciële bedoelingen achter gezocht worden.”

“Ons eerste doel was de mensen erover laten praten en dat is ons toch al gelukt”, concludeert Van Wesemael. Alle Belgische domeinagenten werden in juni al ingelicht over de stunt, zodat ze zich konden voorbereiden. DNS.be verwacht van hen immers dat ze mee promotie voeren voor een Belgische identiteit op het internet, onder meer met banners die ze ter beschikking kregen. De domeinagent Register.be was in elk geval al zo slim om de zoekterm ikbenjan bij Google AdWords te huren.

Eén van de redenen om met de campagne te starten, was de vaststelling dat slechts 10 tot 20 procent van alle Belgische domeinnamen in handen zijn van particulieren. Maar is een offline affichecampagne wel geschikt om nieuwe internetgebruikers aan te trekken en hen meteen een weblog te laten maken? “We wilden hiermee vooral laten zien hoe relatief eenvoudig je een website kan maken”, aldus Van Wesemael. Hopelijk zijn de nieuwelingen niet meteen ontmoedigd als blijkt dat zo’n gelikte site als ikbenjan.be niet zo simpel te bouwen is.

External links

Ikbenjan.be