Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.

De Britten nemen het niet dat een muziekdownload bij Apple iTunes voor hen 17 eurocent duurder is dan voor Franse of Duitse surfers. De consumentenorganisatie Which? heeft het Britse ministerie van Mededinging om een onderzoek gevraagd.

“Dit is nog maar eens een voorbeeld van de afzetpraktijken waar het Britse publiek zo vaak het slachtoffer van is”, zegt een medewerker van de consumentenorganisatie. Volgens Which? is de prijzenpolitiek van Apple in strijd met de Europese gedachte dat consumenten in een bepaalde lidstaat dezelfde voordelen van de ééngemaakte markt moeten ondervinden als consumenten in een andere lidstaat.

Britse consumenten kunnen niet profiteren van de 99 eurocent die een download in de Franse of Duitse afdeling van de Apple iTunes muziekwinkel kost. Bij de betaling moet immers een adres en een kredietkaartnummer uit respectievelijk Frankrijk of Duitsland opgegeven worden. Britse muziekliefhebbers moeten daarom 79 pence per nummer -omgerekend 1,16 euro- betalen in hun nationale iTunes shop.

Volgens Which? is er voldoende bewijs aanwezig om te stellen dat Apple doelbewust de principes van de ééngemaakte markt negeert. In een reactie op die beschuldiging laat Apple weten dat de prijzen in haar Britse online muziekwinkel in lijn liggen met wat Britten gewend zijn om te betalen. “Wij vinden dat de echte vergelijking moet gemaakt worden met de prijzen van andere muziekdownloads in het Vereningd Koninkrijk”, aldus Apple. Which? is met deze uitleg niet tevreden een heeft een klacht ingediend bij het Office of Fair Trade, om te onderzoeken of het om een concurrentiebelemmerende praktijk gaat.

External links

Which? persbericht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.