Mozilla wil van Firefox de komende jaren een volwaardige AI-browser maken, maar die aankondiging valt niet in goede aarde bij de gebruikers.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.
Mozilla wil van Firefox de komende jaren een volwaardige AI-browser maken, maar die aankondiging valt niet in goede aarde bij de gebruikers.
De pas aangestelde CEO Anthony Enzor-DeMeo deed de plannen uit de doeken. Hoewel het bedrijf benadrukt dat AI-functies optioneel zullen blijven, valt de aankondiging bijzonder slecht bij een groot deel van de achterban. Op sociale media klinkt vooral onbegrip en frustratie.
Volgens Enzor-DeMeo moet Firefox de komende drie jaar uitgroeien tot meer dan alleen een browser. “Firefox blijft ons ankerpunt, maar zal evolueren tot een moderne AI-browser, binnen een breder ecosysteem van vertrouwde software”, zegt hij. Tegelijk benadrukt hij dat gebruikers altijd controle moeten houden: AI moet duidelijk, transparant en eenvoudig uit te schakelen zijn.
Die ‘geruststellende’ boodschap lijkt weinig indruk te maken. Kort na de aankondiging stroomden kritische reacties binnen op X en andere platformen. Een veelgedeelde post noemt het plan “een schoolvoorbeeld van management dat zijn eigen gebruikers niet begrijpt”, goed voor honderdduizenden views. Een andere reactie gaat nog verder: “Ik heb zelden een bedrijf gezien dat zo ver naast de realiteit van zijn gebruikers zit.”
In de kritiek is de rode draad duidelijk: veel mensen gebruiken Firefox net om weg te blijven van de AI-race waarin browsers als Chrome, Edge, Opera en Brave zich het afgelopen jaar hebben gestort. Voor die groep voelt Mozilla’s koerswijziging aan als ‘verraad’ aan de oorspronkelijke waarden van de browser. “Maak van Firefox alsjeblieft geen AI-browser. Dat is de snelste manier om gebruikers richting alternatieven te duwen”, schrijft een gebruiker.
De felle reactie past in de bredere kritiek die al een tijdje circuleert. Steeds meer techbedrijven zetten zwaar in op AI, maar botsen daarbij op groeiende AI-moeheid bij gebruikers. Microsoft kreeg recent nog bakken kritiek over zich heen toen het aankondigde dat Windows zou evolueren naar een ‘agentic OS’, een koers die het bedrijf nadien deels moest nuanceren.
Mozilla lijkt zich wel bewust van de kritiek en benadrukt daarom expliciet dat AI in Firefox geen verplichting wordt. Toch zijn veel gebruikers er daardoor niet minder ongerust in. Voor hen zit het probleem in het feit dat er almaar meer middelen en aandacht richting AI gaan, in plaats van naar prestaties, privacy en stabiliteit.
Nu Mozilla ook op de AI-trein springt, wordt het voor wie een AI-arme browserervaring zoekt steeds lastiger om alternatieven te vinden. Gebruikers die Firefox om die reden trouw bleven, kijken stilaan richting kleinere, niche-browsers. Of Mozilla met zijn AI-plannen nieuwe gebruikers kan aantrekken zonder zijn kernpubliek te verliezen, zal de komende jaren moeten blijken. De eerste reacties laten alvast weinig twijfel bestaan over hoe gevoelig dat evenwicht ligt.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.
Volg Clickx op Google Nieuws om onze nieuwste artikels in je feed te krijgen. Vergeet niet om op ‘Volgen’ te klikken.
Krijg Clickx magazine 10 keer per jaar (waarvan 2 extra dikke dubbelnummers) keurig thuisbezorgd.
