Krachtigere lithium-ionbatterijen zullen weldra beschikbaar zijn en zullen toestellen twee keer zo lang kunnen laten draaien, zo stelt Qichao Hu. Hij is de CEO van SolidEnergy Systems, een Amerikaanse spin-off ontstaan binnen het Massachussets Institute of Technology. SolidEnergy Systems wil volgend jaar zijn batterijen op de markt brengen. Eerst voor drones, in 2017 moeten accu’s voor smartphones en wearables volgen.

In tegenstelling tot standaardbatterijen gebruikt SolidEnergy Systems een ultradunne lithium-folie in plaats van grafiet voor de anode. Een speciale coating beschermt de folie tegen schadelijke chemische reacties. Omdat de metalen folie meer ionen kan vasthouden, heeft het een hogere energieconcentratie. Dat vertaalt zich in een grotere capaciteit die elk toestel dat op lithium-ionbatterijen werkt van een langere levensduur kan voorzien: onder andere smartphones en laptops, maar ook elektrische wagens.

“Met een twee keer zo hoge energieconcentratie kunnen we een batterij maken die maar half zo groot is, maar het even lang uithoudt als een gewone batterij. Of we kunnen een batterij van dezelfde grootte maken als een lithium-ionbatterij, maar dan dubbel zo krachtig,” vertelt Hu in een interview met MIT News. Na de accu’s voor drones en smartphones wil hij in 2018 een oplossing voor elektrische wagens klaarhebben. Hu is enthousiast over de mogelijkheden die de sterkere lithium-ionbatterijen bieden. “We kunnen een batterij van dezelfde grootte en gewicht maken [als een standaard batterij voor elektrische wagens], en deze zal dan 640 km kunnen rijden op één laadbeurt.