Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Het tweede en derde kwartaal net voor de lancering van een nieuwe generatie iPhones doet de verkoop van Apple nooit goed. Wie een nieuw model wilt, wacht immers tot de allernieuwste toestellen er zijn. De iPhone 7 wordt voorgesteld op 7 september, wat betekent dat de afgelopen maanden een horrorverhaal konden zijn voor Apple. De iPhone SE heeft een bloedbad echter vermeden.

Met de SE ging de fruitproducent in tegen een filosofie die nog rest sedert het Steve Jobs-tijdperk: het afleveren van hoogwaardige luxeproducten waarop gigantische winstmarges worden behaald. Toch behoedde die tactiek het bedrijf ervan slechtere cijfers neer te zetten in voorgaande, vergelijkbare periodes. Terwijl de algemene verkoop daalde met 15 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, had de situatie er veel slechter uit kunnen zien.

In de VS betekende de iPhone SE een mooie 5,1 procent van alle verkochte smartphonemodellen, met een 15,1 procent voor de iPhone 6s en 6s Plus. Samsungs Galaxy S7 volgt op 14,1 procent. In het Verenigd Koninkrijk deed de SE het pas echt goed, met een eerste plaats qua marktaandeel aan 9,2 procent. De nummer twee in het VK staat ook op naam van Apple: de iPhone 6d met 9,2 procent. In Duitsland kon het bedrijf voor het eerst in jaren zelfs nog eens groeien.

Winstmarges dalen

Het verloochenen van een goedbewaakte filosofie legt Apple geen windeieren, maar het betekent wel dat de winstmarges iets dalen. Op de SE maakt het bedrijf namelijk 38 procent minder winst, in vergelijking met de topmodellen. Aangezien de iPhones te boek staan als modellen met de allerhoogste winstmarges op de markt is dat natuurlijk een daling die Apple wel aankan. Te meer aangezien de SE gefabriceerd wordt met behulp van onderdelen op overschot.