Ondanks het feit dat het aantal Facebook-gebruikers blijft groeien, is niet alles rozengeur en maneschijn voor het sociale medium.

Op een jaar tijd is het aantal berichten dat we op Facebook delen gezakt met 5,5 procent, zo rapporteert The Information. Wanneer de hoeveelheid likes naar populaire media, zoals nieuwssites, niet mee in rekening wordt gebracht, is er zelfs een daling van 21 procent op een jaar tijd.

Aangezien het delen van persoonlijke berichten het epicentrum vormt van Facebook is dit erg slecht nieuws voor het Amerikaanse bedrijf. Indien Facebook niet voor een ommekeer kan zorgen, zou het namelijk eveneens een daling in het aantal gebruikers kunnen beginnen opmerken. Wie is er immers geïnteresseerd in een sociaal medium waar niet langer de laatste nieuwtjes van vrienden en familie te halen valt?

Ondanks deze slechte resultaten lijkt Facebook er zelf nog vertrouwen in te hebben. “Mensen delen nog steeds erg veel op Facebook. Over het algemeen is de hoeveelheid gedeelde content op Facebook niet alleen sterk gebleven, maar op eenzelfde niveau gebleven als de voorbije jaren,” vertelt een Facebook-woordvoerder aan The Information.

Voorlopig heeft Facebook inderdaad geen reden tot klagen. Een grote groep mensen bezoekt Facebook dagelijks en het aantal gebruikers blijft nog steeds groeien. Indien de hoeveelheid persoonlijke content op Facebook blijft zakken, kan hier in de toekomst echter wel eens verandering in komen.