Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.

’s Werelds meest tot de verbeelding sprekende CEO Elon Musk kondigde gisteren officieel de nieuwste telg in de Tesla-familie aan. Onder enthousiast gejoel dat zo mogelijk het gekir van de gemiddelde Apple-fanboy tijdens een iPhonelancering overstijgt stelde Musk de elektrische SUV aan de wereld voor.

Filantropie

Waar dat enthousiasme vandaan komt is snel duidelijk. Tijdens zijn presentatie hamerde Musk er nog eens op dat de Model X kadert in Teslas plan om de wereld zo snel mogelijk van z’n petroleumverslaving af te helpen. Dergelijke filantropische overwegingen hebben uiteraard een marketing-insteek, maar zeker in het licht van de manier waarop Volkswagen zaken voert is het aangenaam om te horen wat een autobouwer met een grotere visie naar de markt kan brengen.

Waar de eerste Tesla, de Roadster, een elektrische racebak was en de Model S in wezen een directiewagen/sedan genoemd kon worden, heeft de Model X het design en de functionaliteit van een SUV. Dat is een doelbewuste keuze: zo spreekt het Tesla-gamma niet alleen een groter publiek aan, het toont ook aan de wereld dat ieder type auto elektrisch kan zijn.

Veilig

De Model S is, met enige voorsprong, de snelste Sedan ooit gebouwd. Aankondiging na aankondiging van nieuwe turbomodussen die de optreksnelheid verbeteren maken dat duidelijk. Voor de Model X gooien Musk en de zijnen het over een andere boeg: “De X is de veiligste SUV ooit gebouwd”, klinkt het. “De auto zou jou en je gezin veilig houden in iedere denkbare situatie”, verkondigt Musk. Leugens zijn dat niet: op de Amerikaanse NHTSA-veiligheidstest scoort de SUV het maximum van de punten in iedere categorie.

Veel van wat de Model X zo veilig maakt vinden we ook terug in de Model S. Zo zit er vooraan een koffer in de plaats van een verbrandingsmotor. Dat zorgt voor een enorme kreukelzone in het geval van een frontale botsing. Verder zit het batterijpak onderaan over de lengte van de auto wat het zwaartepunt naar omlaag brengt. Tot slot zorgen die batterijen voor een robuustheid bij zijwaartse botsingen enkel geëvenaard door de Model S.

Sensornet voor veiligheid

Langs de softwarekant krijgt de Model X Active Safety mee, een sensornet van onder andere camera’s, radar en sonar dat de wagen omringt en kan remmen wanneer nodig, zelfs op de autosnelweg.

Immuun voor een biowapen

Die veiligheidsfuncties beschermen je van een botsing, maar wat als je geconfronteerd wordt met een biowapen? Ook daar heeft Musk een antwoord op: de Biowapen-verdedigingsmodus van het luchtcirculatiesysteem kan een overdruk in de cabine creëren om de Antrax van dienst buiten te houden. Musk: “We willen marktleider zijn voor wagens in post-apocalyptische scenario’s.”

Wanneer je niet biologisch wordt aangevallen filtert het systeem nog steeds vervuiling en pollen uit de lucht voor een zuivere adem-ervaring. Kies jij er voor om het milieu te sparen met je elektromobiel, dan beschermt de de Model X je in ruil van de luchtvervuiling. Musk: “de luchtfilter van de Model X is 700 keer beter in het filteren van Smog dan de filter van een gewone auto.”

Onzichtbare chauffeur

Langs de buitenkant is de Model X voorzien van twee gewone deuren vooraan en twee vleugeldeuren achteraan. Zelfs de deuren vooraan zijn niet banaal: wanneer de wagen voelt dat je er aankomt trianguleert hij je positie en opent hij de juiste deur automatisch. Zit je neer, dan sluit de deur terug.

Falcon

De ‘falcondeuren’ achteraan openen naar boven toe waarna de vijf passagiers comfortabel kunnen instappen. De Model X biedt immers plaats aan zeven personen. Achter het stuur kan je genieten van ‘de grootste voorruit in productie’ voor een subliem panoramisch zicht.

Tot slot moet de Model X ook rijden. De Model X P90D krijgt een actieradius van ongeveer 400 kilometer. In 3,8 seconden vliegt de terreinwagen naar 100 km/u. Er bestaat een ludicrous-upgrade, net zoals bij de Model S, die daar 3,2 seconden van maakt. Topsnelheid is 250 km/u. De ‘light’-versie, de 90D, kan ongeveer 15 km verder rijden en doet er een seconde langer over om aan 100 km/u te raken. Beide versies hebben all wheel drive.

Wie wil kan de Model X vandaag reserveren, als je tenminste 130.000 dollar op reserve hebt. Tesla voorspelt een levering vanaf de tweede helft van 2016.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.