Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Na maanden van geruchten is het op zaterdag 19 september eindelijk zover. Elf jaar na de opening van de eerste Europese winkel, krijgt ook België zijn eigen Apple Store.

Wereldwijd zijn er al 459 Apple Stores, waarvan meer dan de helft gevestigd zijn in de Verenigde Staten. In Europa zijn er reeds 109 winkels, en vanaf zaterdag komt er daar dus eentje bij in de Guldenvlieslaan in hartje Brussel. Die moet meer visibliteit geven op de Belgische markt, en Apple dichter bij zijn klanten brengen.

De winkels zijn erg belangrijk voor Apple en staan in voor ongeveer 15 procent van de winst van het bedrijf. Dat het dan toch zo lang heeft geduurd vooraleer er een winkel in België werd geopend, heeft er vooral mee te maken dat ons land vanuit Amerikaans oogpunt een eerder kleine en dus minder interessante markt is.

Bovendien kent België een sterk netwerk van lokale verdelers, de zogenaamde Apple Premium Resellers, die nu dus eigenlijk een nieuwe concurrent de markt zien betreden. Al maken ze zich daar niet te veel zorgen over.

“Het grote succes van de Stores is net in het voordeel van de andere resellers”, stelt Annick Maes, zaakvoerder van easy-m. “De naamsbekendheid en de hype die de opening van de winkel met zich meebrengt, is ook goed voor het merk an sich. Goede marketing doet verkopen, en daar geniet iedereen van.”

Daarnaast hebben de resellers nog een extra troef, denkt Maes. “Een officiële Apple Store kiest locaties met een hinterland van minstens 300.000 klanten, terwijl de andere verdelers net lokaal aanwezig zijn, dicht bij hun klanten. Die nabijheid is een grote troef voor ons, want Belgen kopen nog graag dicht bij huis. Tot slot kunnen de lokale verdelers zich ook veel beter richten op specifieke markten, zoals de KMO’s of het onderwijs.”