Samsung blijft keizer van de smartphonemarkt, maar zijn deel van de koek verkleint beetje bij beetje. Onderzoeksorganisatie Gartner heeft berekend dat het aandeel van het Koreaanse bedrijf is gezakt naar 21,9 procent van de globale markt in het tweede kwartaal van 2015, in tegenstelling tot de 26,2 procent die het bedrijf vorig jaar nog had. De verkoopscijfers van Samsung zijn ook gedaald van 76,1 miljoen tot 72 miljoen.
De tweede plaats wordt bezet door Apple, dat wel een opwaartse beweging realiseert: zij konden in het vorige kwartaal een stijging neerzetten van 12,2 naar 14,6 procent. Er gingen 13 miljoen meer iPhones over de toonbank dan het jaar daarvoor. Samsungs premuim smartphones Galaxy S6 en S6 Edge, gelanceerd in april, ondervinden sterke concurrentie van Apples toestellen. Onlangs nog voerde het Koreaanse bedrijf een stevige verlaging door van de prijzen van zijn high-end mobiele telefoons om de verkoop een duwtje in de rug te geven.
De grootste sprong werd evenwel gemaakt door het Chinese Huawei, dat zich nestelt op de derde plaats met een aandeel van 7,8 procent en zijn verkoop quasi verdubbeld zag.
Samsung zit al langer in een negatieve flow: het bedrijf blijft terugvallende kwartalen aan elkaar rijgen, al twee jaar lang. Deels door de hete adem van Apple in zijn nek, deels door Chinese prijsbrekers die op zijn eigen thuisbasis in Azië furore maken.
Kunnen de Galaxy Note 5 en de S6 Edge Plus het tij keren voor Samsung en zijn troon weer wat stabieler maken? De toekomst zal het uitwijzen.