De Tesla P85 D had een geschifte modus, opvolger P90D doet daar een belachelijke modus bovenop. In het Nederlands komen de namen van de functies natuurlijk niet echt tot hun recht. Om het in een andere taal te zeggen: de Insane Mode krijgt concurrentie van Ludicrous Mode. Dat kondigde Tesla-stichter en CEO Elon Musk zelf aan.

De Ludicrous Mode is, zonder meer, belachelijk. Dat geeft Musk zelf te kennen. “Niemand vroeg achter de belachelijke modus omdat die te belachelijk is”, klinkt het. Wat houdt Ludicrous Mode nu precies in? Dankzij Insane Mode kon de P85D-sedan al versnellen van 0 naar 100 kmph in een verdienstelijke 3,2 seconden. Wie de P90D koopt en Ludicrous Mode activeert haalt de snelheid al op 2,8 seconden.

Sneller dan vallen

Daarmee begeven de nieuwe Tesla’s zich met overtuiging in het domein van de superwagens, die meestal geen plaats bieden aan vijf personen en bagage. Een dergelijke acceleratie komt overeen met 1,1 G, een hogere versnelling dan wanneer je uit een vliegtuig springt. De P90D krijgt naast de nieuwe supermodus ook een betere batterij van, zoals de naam al doet vermoeden, 90 kWh. Daarmee vergroot ook het bereik van de elektrische wagen met vijf procent.

Wie al een P85D heeft kan zijn wagen laten upgraden voor ongeveer 5.000 euro. Naast de betere batterij zorgt “exotische elektronica” voor de hogere versnelling, aldus Musk.

[tesla roadster (Medium)]

Maximum plaid

Wie Ludicrous Mode te traag vindt hoeft niet te vrezen. In een Spaceballs-referentie stelt Musk fans van een nog hogere acceleratie gerust: “Er is natuurlijk nog een snelheid die hoger is dan belachelijk: maximum plaid.” Maximum plaid komt niet naar de Model S, maar naar de volgende generatie van de Roadster.

De Tesla Roadster was de voorganger van de Model S. De superwagen, gebouwd op het gemodificeerde chassis van een Lotus Elise, bewees in 2008 dat elektrische wagens even goed of zelfs beter kunnen zijn dan hun brandstofverslindende evenknieën. Op de nieuwe roadster is het nog even wachten. De superwagen zal pas binnen vier jaar klaar zijn. In tussentijd kunnen we, als alles op schema loopt, uitkijken naar de Model X SUV en de relatief betaalbare Model 3.

In tussentijd gingen wij aan de slag met de minder snelle, maar toch nog steeds gezwinde, Model S 85D. Een eerste indruk en een review kan je binnenkort op deze website lezen.