Proximus test een model waarbij klanten bepaalde internetdiensten kunnen gebruiken, zonder dat er mobiele datakosten in rekening worden gebracht.

Proximus experimenteert met een nieuw model waarbij mobiele klanten onbeperkt gebruik kunnen maken van bepaalde apps, zonder dat er mobiele datakosten in rekening worden gebracht. Dat schrijft De Tijd.

Volgens de krant werden donderdag zo’n 50.000 klanten van Proximus via sms uitgenodigd om de dienst uit te proberen. Alleen klanten met een Androidsmartphone komen voorlopig in aanmerking. Gedurende een maand zullen zij onbeperkt gebruik kunnen maken van apps als Facebook, Facebook Messenger, Yahoo Weather, Wikipedia, Waze, de NMBS-app en Candy Crush Saga, zonder dat dat effect heeft op hun telecomfactuur.

Proximus werkt voor het proefproject samen met het Amerikaanse bedrijf Lotus Flare, dat een platform aanbiedt waarmee operatoren en contentaanbieders data kunnen sponsoren. Klanten kunnen de gratis app van Lotus Flare downloaden voor een lijst van alle applicaties die meestappen in het proefproject. Die lijst is nu nog eerder beperkt, maar wordt op termijn verder uitgebreid. Onder meer videodienst Dailymotion zou binnenkort worden toegevoegd.

Proximus wil met het experiment nagaan of klanten worden aangezet om meer mobiel te surfen. Bij een positieve evaluatie van het project zal de dienst naar alle klanten wordt uitgerold. Tijdens de testperiode neemt de operator de kosten voor het dataverkeer op zich, maar in de toekomst zou een verdienmodel kunnen worden opgezet waarbij de kosten gedeeld worden met de contentaanbieders en adverteerders.

Zo’n verdienmodel met sponsored data is niet onomstreden. Volgens sommige stemmen druist het namelijk in tegen de netneutraliteit, het principe dat alle data evenwaardig behandeld moet worden. De praktijk wordt momenteel dan ook door Europa onder de loep genomen in het kader van de nieuwe Europese telecomregels. Maar volgens Proximus zou er geen probleem zijn omdat het platform open is en alle aanbieders er in mee kunnen gaan.