Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Volgens Strategy Analytics verkochten Samsung en Apple in de laatste drie maanden van 2014 ongeveer evenveel smartphones.

Apple en Samsung verscheepten allebei zo’n 74,5 miljoen toestellen in het laatste kwartaal van 2014; daarmee staan ze ook op de gedeelde eerste plaats wat het aantal shipments betreft. De derde plaats is voor Lenovo, dat recent Motorola overnam, en Huawei mag vierde op de lijst prijken, gedeeltelijk dankzij z’n verstevigde positie in China en Afrika.

Het laatste kwartaal van 2014 zag overigens een stijging tegenover de voorgaande maanden, met een recordaantal van 380,1 miljoen verkochte smartphones. Ter verhouding: in 2014 werden er in totaal 1,3 miljard smartphones verscheept, waarvan 81 procent draaide op Android.

Natuurlijk zijn er een paar kanttekeningen te maken: zo is de periode die de analisten onder de loep namen ook de periode net na de release van de nieuwste iPhones, die tot hier toe als zoete broodjes over de toonbank gingen; het ligt in de lijn van de verwachtingen dat de verkoopcijfers van Apple in de komende maanden weer zullen dalen.

Daarenboven is het marktaandeel van Samsung in het afgelopen jaar sterk gedaald, van 30 naar 20 procent. Volgens het rapport profiteert Apple van deze daling in het topsegment, Huawei bij de middenklassetelefoons, en onder andere Xiaomi in de budgetklasse.

Het zijn en blijven echter indrukwekkende cijfers, die aantonen dat het verschil tussen de twee smartphonereuzen niet (meer) zo significant is als sommigen denken.

Foto via 9to5Google.