De WatchKit-documentatie die Apple deze week heeft vrijgegeven geeft ons wat meer inzicht in de manier waarop de smartwatch van het bedrijf zal werken.

Hardware

We krijgen voor het eerst de exacte schermgroottes en pixeldichtheid van beide maten Apple Watch, die allebei in de retina-categorie vallen. App-ontwikkelaars zullen hun applicaties zo moeten bouwen dat ze op beide schermgroottes werken.

Nieuwe interactiemogelijkheden

Apple introduceert allerlei nieuwe manieren om te communiceren met de Apple Watch – en waarmee de Watch met z’n eigenaar communiceert.

  • Digital Crown: De digitale kroon vertrekt van het principe van de traditionele kroon op een uurwerk. Hiermee kan je door langere pagina’s informatie scrollen.
  • Digital Touch: Hieronder vallen de Heartbeat- en Sketch-features waarmee je met andere gebruikers kan communiceren.
  • Taptic Engine: Subtiele fysieke feedback voor alerts en interactie op het scherm zelf.
  • Force Touch: Een gesture – met andere woorden, op het scherm drukken – dat door de hardware wordt geïnterpreteerd. Het display kan hierbij het onderscheid maken tussen zacht tikken en harder drukken.
  • Short Look-notificatie: Een extra uitgepuurde alert die alleen meer info weergeeft als “de gebruiker met het toestel bezig blijft”.
  • Glances: Informatie die apps weergeven in een eenvoudige, swipe-gecontroleerde interface.

Apps draaien niet op het horloge

Apps zullen niet native draaien op de Apple Watch, toch niet in het begin. Als een gebruiker op een app op z’n uurwerk tikt, lanceert het toestel een WatchKit-extensie op de gekoppelde iPhone en verbinden beide toestellen op die manier met elkaar. Zo kunnen berichten van de app op de iPhone naar de app op de Apple Watch gestuurd worden tot de gebruikers stopt om met de app te werken.

Het voordeel hiervan is dat de iPhone het meeste werk op zich neemt, wat de batterij van de Watch zal sparen. Of dit die battery drain dan niet zal overdragen naar de iPhone, valt nog te bezien.

Twee interface-stijlen

Apple biedt twee layout-stijlen aan voor apps.

  • Hiërarchisch: Gelijkaardig aan hoe de Mail-app werkt in iOS.
  • Page-based: Vergelijkbaar met de Stocks- of Weather-app in iOS.

Menu’s

Apps zullen gebruik kunnen maken van eenvoudige menu’s, waardoor ontwikkelaars optimaal gebruik kunnen maken van de beperkte hoeveelheid beschikbare pixels. Gebruikers zullen het menu kunnen oproepen met het Force Touch-gesture.

De menu’s zijn echter niet doorscrollbaar, dus ontwikkelaars kunnen er niet té zwaar op leunen.