Terwijl NASA commerciële ruimtevaart stimuleert, werkt het ook zelf aan een ruimteschip. Bedrijven als Orbital, Boeing en SpaceX moeten lokale missies voor hun rekening nemen, NASA organiseert het vervoer voor de verdere trips. Ruimteschip van dienst wordt Orion, een capsule die is ontworpen om astronauten naar de maan, een asteroïde en op termijn ook Mars te sturen.

Aan Orion wordt al jaren gewerkt en de definitieve versie van het schip zal nog niet voor morgen zijn. De eerste onbemande testvlucht is echter niet meer ver weg, en jij kan er deel van uitmaken. Via de website van NASA kan je je naam doorgeven aan de ruimtevaartorganisatie. Die wordt vervolgens opgeslagen op een chip ter grootte van een muntstuk. De chip zal meereizen aan boord van Orion tijdens de eerste testmissie. Je naam zal gelanceerd worden boven op een Delta IV-raket en 4,5 uur lang toertjes rond de aarde draaien alvorens (hopelijk) veilig terug te landen in de Stille Oceaan.

Deelnemers krijgen een ticket met hun naam als souvenir, en kunnen sparen voor frequent flyer points. NASA wil immers een gewoonte maken van de publiciteitsstunt. Ook met volgende missies van Orion zal je naam dus meekunnen, zodat je binnen enkele jaren de kans krijgt om een (erg klein) stukje van jezelf naar Mars te zien vertrekken.

Na de eerste testvlucht bekijkt NASA hoe Orion presteerde en worden er aanpassingen gemaakt. Daarna volgen nog tests en tot slot bemande missies. In de toekomst moet Orion naar de ruimte geschoten worden met een raket van NASA zelf: het Space Launch System (SLS). Dat wordt een massieve raket met het kaliber van de Apollo-boosters uit de vorige eeuw.

NASA wil mensen interesseren en engageren voor toekomstige ruimtemissies. Publieke ruimtevaart kan immers alleen blijven bestaan wanneer mensen geëngageerd blijven, en NASA zoekt steeds nieuwe manieren om dat te doen.