Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.

Facebook kondigde gisteren aan dat het met zijn Facebook Connectivity Lab internet naar de rest van de wereld wil brengen. Dat team zoekt nu oplossingen voor de technische en financiële obstakels die nu nog in de weg staan, klinkt het.

Het lab is nauw verbonden met Facebooks Internet.org-initiatief en bouwt “drones, satellieten, en lasers om het internet naar iedereen te brengen”, schrijft Facebookbaas Mark Zuckerberg op zijn eigen Timeline.

NASA-medewerkers
Het Connectivity Lab-team, dat nieuwe technologieën moet ontwikkelen om het internet voor iedereen toegankelijk te maken, bestond al, maar Facebook heeft nu pas besloten om er openlijk over te praten. Deze onthulling komt dan ook gelijktijdig naar buiten met het nieuws dat het bedrijf vijf lucht- en ruimtevaartexperts van het Britse bedrijf Ascenta in dienst neemt.

“Ons team omvat veel wereldbefaamde experts in lucht- en ruimtevaart en in communicatietechnologie, onder wie medewerkers van NASA’s Jet Propulsion Lab en Ames Research Center”, zegt Zuckerberg. “Vandaag komen daar ook belangrijke leden van Ascenta bij. Dit kleine Britse bedrijf werd opgericht door de mensen die de vroege versies van Zephyr ontwierpen, dat later het langst vliegende onbemande vliegtuig op zonne-energie zou worden. Zij vervoegen het team om te werken aan connectiviteitsluchtvaart.”

Van fictie naar feiten
Het Connectivity Lab werkt momenteel aan zogenaamde free-space optical communications (FSO), een systeem dat licht gebruikt om data door de ruimte te versturen via infrarode laserstralen. In een aantal buitenstedelijke gebieden wil Facebook vliegtuigjes die voor lange tijd in de lucht kunnen blijven gebruiken als dragers van betrouwbaar internet. Terwijl het bedrijf in rurale gebieden dan weer experimenteert met satellieten die dicht bij de aarde cirkelen en zo internettoegang naar de grond kunnen stralen.

Dit klinkt misschien allemaal enorm futuristisch, maar als je Zuckerbergs recente handelingen bekijkt – zoals de acquisitie van virtual reality-bedrijf Oculus VR voor twee miljard dollar – mag het duidelijk zijn dat de Facebookbaas van plan is om met experimentele wetenschap fictie om te zetten in feiten.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.