Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Nadat Facebook vorige maand Whatsapp voor een waanzinnig bedrag van 19 miljard dollar heeft gekocht, is nu Oculus VR aan de beurt. Voor een stevige 2 miljard dollar heeft Facebook de deal afgerond, net voor de sluitingsbel van de Amerikaanse beurs NASDAQ gisteren.

De deal komt neer op 400 miljoen cash, gevolgd door 23,1 miljoen Facebook-aandelen die op het moment van overname in totaal 1,6 miljard dollar waard zijn. Er ligt ook nog 300 miljoen dollar extra opzij voor bepaalde ‘mijlpalen’ die Oculus VR in de toekomst moet behalen. Voorlopig is het nog niet bekend wat die mijlpalen zijn.

Ondanks de overname van Oculus VR door Facebook, belooft Facebook dat de autonomie van Oculus VR gegarandeerd blijft. Net hetzelfde als bij Whatsapp het geval is. De Sony VR-bril krijgt dus geen vrijgeleide onder de gamers.

Wat is Oculus VR?

Palmer Luckey startte Oculus in juli 2012, waarmee het bedrijf een Kickstarter-campagne lanceerde rond een virtualrealitybril met een open SDK, allemaal voor een goedkope prijs. De campagne werd een succes, met 2,4 miljoen dollar aan investeringen. Na twee investeringsrondes van respectievelijk 16 en 75 miljoen dollar is Oculus snel een grote speler geworden.

Aan populariteit geen gebrek. Oculus kan de productie van ontwikkelkits amper aan en klokt op dit moment op 75.000 verkochte ontwikkelkits. Een consumentenversie zou naar verluidt deze zomer eindelijk klaar moeten zijn, maar daarrond zijn de details nog schaars.

Oculus VR heeft zijn wortels in de gamewereld, waarom zou Facebook dan interesse in Oculus hebben? 

Mark Zuckerberg

Tegen investeerders zegt Mark Zuckerberg dit: “Er is bijzonder veel interesse bij ontwikkelaars om voor Oculus te ontwikkelen. We gaan Oculus helpen om hun product op de markt te brengen en meer samenwerkingen met partners verzorgen. Oculus blijft apart functioneren binnen Facebook om dit te realiseren.”

Maar waarom dan Oculus bij Facebook? Mark is vooral geïnteresseerd in de integratie buiten games: “Beeld je in dat je in het stadion van een wedstrijd kan zitten, studeren in een klas vol studenten en leraars, of een doktersconsultatie, gewoon door thuis een bril op te zetten. Oculus is een volledig nieuw communicatieplatform. Op een dag geloven we bij Facebook dat virtuele realiteit een onderdeel is van het dagelijkse leven van miljarden mensen.”

Weg Minecraft

Mark Zuckerberg klinkt ambitieus, maar negatieve reacties in de gamewereld druppelen binnen. Markus 'Notch' Persson, de maker van het immens populaire Minecraft, heeft al direct gezegd dat hij zijn project stopzet bij Oculus. “Ik wil zeker een onderdeel zijn van virtual reality, maar hun motieven zijn nog onduidelijk en historisch gezien zijn ze niet het meest stabiele platform. Er is niets in hun geschiedenis dat mij vertrouwen geeft, en dat maakt hen griezelig voor mij.”

Hij voegt daarna nog dit toe: "Ik heb géén 10.000 dollar gegeven als zaadje voor een investering om daarna waarde op te bouwen voor Facebook." Voorlopig hebben andere spelontwikkelaars nog geen reactie gegeven op de overname van Facebook.

Afwachten of de toekomstvisie van Facebook klopt, maar met Oculus onder de arm hebben ze een stevige verankering in de virtualrealitywereld. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd…

External links

Facebook