Emoties en gevoelens verspreiden zich via grote sociale netwerken. Dat concludeerden onderzoekers van de universiteiten van Californië en Yale. Ze onderzochten hoe regen de emotionele lading van statussen van miljoenen Facebookgebruikers beïnvloedde.

Concreet keken ze naar hoe de status van personen veranderde tijdens slecht weer. Niet verwonderlijk waren mensen op plaatsen waar het donker was en regende slechter gezind dan hun vrienden of familie die vertoefden in zonnig weer en dat scheen door in hun statusupdates.

Mensen die zelf gelukkig waren en een status over slecht weer lazen werden verrassend genoeg ook slechtgezinder. Per persoon die reden had om ongelukkig te zijn geraakten er ongeveer twee anderen, soms aan de andere kant van de wereld, besmet met dat ongeluk.

Dat emoties besmettelijk zijn bij interactie in levenden lijve was al lang geweten, maar dat ze zich via het internet naar andere plaatsen van de wereld kunnen projecteren is toch opvallend. Dat het effect al voelbaar is bij een banaal onderwerp als slecht weer zet extra in de verf hoe sterk het effect is.

Gelukkig gaan niet enkel sombere emoties viraal. De onderzoekers stelden vast dat een goed humeur nog besmettelijker is dan een slecht. En dat geluk zich via het internet over de ganse wereld kan verspreiden, dat is toch geen slechte zaak.